fredag 29 maj 2015

Äntligen är hönorna här!

Det har tagit mycket längre tid än jag hade tänkt, men nu är hönshus, hönsgård och hönor på plats. Hurra!!! Nu är det äntligen dags för kackel, småprat, sprättande, äggläggande och allmänt trevliga trädgårdsdagar.
Det har gått många veckor sedan jag kom ut från badrummet, gick ut i köket, mötte maken och utbrast:
"Nä! Jag vill ha höns!"
och han enkelt svarade:
"Ja, men då skaffar vi det då. Vi sätter igång och bygger ett hönshus då."
Jag har världens bästa man. :-)
 
Hönshus

Vi valde att sätta upp hönshuset längst ner på tomten. Där är det frodigt, grönt och och soligt. Själva huset är byggt i garaget och hela huset går att plocka isär. Vi kan alltså flytta det om det skulle visa sig att vi vill ha det i en annan del av trädgården.

Huset är vinterbonat med rejäl isolering i golv, väggar och tak. Vi har använt oss av 45x45 reglar, osb-skivor och råspont. Golvet är täckt med kutterspån och i värpredet finns spån och hö. Det finns sittpinnar såklart och plats för mat och vatten. Takdelen har en lucka och utrymmet använder vi som matförråd - pellets, korn, hö och snäckskal.

Det här är innan gården kom på plats. Nu är hela huset inhägnat med ett två meter högt nät.
 


Eftersom vi heter Häggström i efternamn så tyckte vi att det här var vansinnigt roligt. Hönsen fick heta Äggström. Man har ju inte roligare än man gör sig, eller hur? :-)

Hönorna

Det blev tre stycken Australorper. En ras som är svarta men som glänser i grönt och lila när solen ligger på. De är otroligt duktiga på att lägga ägg och är allmänt trevliga och sällskapliga.
Här nedan är de precis nyinflyttade, men tar tacksamt för sig av pastan.




Vi köpte våra höns av Stefan och Patricia på Hedenkulla gård utanför Lund. Redan när jag hittade deras hemsida för flera veckor sedan så föll jag för de vackra hönorna, och jag är jätteglad att allt gick i lås. Kika gärna in på deras hemsida: http://hedenkulla.se/

Så, nu är hönorna äntligen här. Jag ser fram emot deras sällskap och hoppas att de kommer att trivas. Jag trivs redan ofantligt bra med dem.

4 kommentarer:

  1. Så roligt med eggstra liv och rörelse i familjen Häggströms trädgård :-). Vilket fint hem de har fått!

    Kram Eva

    SvaraRadera
  2. Så kul med höns, och vilket fint hönshus de fick att husera i! Hoppas Äggströmmarna kommer att ge er många glada stunder och fina ägg!
    Extra plus för en man som hoppar på idéer med samma entusiasm som du!
    Ha en fin helg! Här strömmar regnet ner och jag försöker tänka att det är bra för växterna.
    Annika

    SvaraRadera
  3. Så fint de små hönorna har fått det! Fin skylt också och namnet passar ju perfekt:-)
    Hoppas de värper massor av ägg åt er/ Kram Titti

    SvaraRadera
  4. Åh, vad roligt med höns, jag vill också ha!!! Kanske ska testa om samma sak funkar på min man. Fast jag har en känsla av att det inte gör det så jag drömmer vidare. De är i alla fall jättefina!!!

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.