torsdag 21 maj 2015

Annorlunda vy

Inspirerad av Fröken Grön som fotograferade en sittplats i sin trädgård från en oväntad vinkel så klättrade jag upp i vårt allra mest krångliga hörn. Där, mitt i slänten bakom garaget med en stor trädgren rakt in i skallen (vad gör man inte för konsten), tog jag ett par bilder över vår trädgård.

Så här på vårkanten ser man rakt över alltihop. Än så länge har inte gräsen vuxit sig höga. Det finns inte heller majs eller buskar som skulle kunna göra översikten omöjlig. Jag har planterat in en hel del träd, men de är fortfarande ganska unga och än så länge inte så yviga. Om ett par år lär de täcka sikten rejält.

Nedan föreställer vår trädgård ur ett diagonalt perspektiv. Närmast i bild finns mina två paradisapelträd. Mitt i det oklippta gräset finns mina fyra pallkragar. Bortom det växthusets gavel. Allra längst bort i bild ligger vårt trädäck bortanför den stora dammen. Pergolan syns inte alls, men den finns hitom stora dammen. I pergolan växer det förövrigt så det knakar. Nån dag ska jag visa er hur det ser ut.


 
Om jag vrider mig lite åt vänster, så att trädgrenen verkligen pressas mot huvudet, så ser ni hur det ser ut längs tomtgränsen just nu. Jag säger "just nu" eftersom jag har planer för den här delen av trädgården. Bortom ruinen vill jag gärna ha upp ett litet avgränsande staket och nedanför den tror jag minsann att jag behöver en eller ett par rabatter till. Och ett hönshus. Och en pergola. Och ett träd. Och... tja, ni vet hur det är. Gröna gräsmatte-plättar måste helt enkelt göras nåt med. :-) Vi får se vad det blir av det. Idéer finns i alla fall.

 
 
Ja, det var en stor del av vår trädgård från en lite annorlunda vy. Hur ser er trädgård ut från en ny vy?


6 kommentarer:

  1. Det är spännande att hitta nya vyer när man fotograferar. Men inte helt lätt när man bloggat i många år. Ett tips är att krypa ner på marken och ta bilderna nerifrån, men det kan bli problem när man upptäcker att man inte kommer upp igen med sin skröppliga kropp. Men vad gör man inte för sin publik:-)

    SvaraRadera
  2. Det var ett tips. Att fotografera trädgården i en ny vinkel. Ska bara fundera ut vilket träd som orkar med mig. För upp på taket vågar jag mig inte.
    Resultatet blev riktigt fint hos dig, trots litet tryck mot huvudet. Ser trevligt och välordnat ut. / Britt

    SvaraRadera
  3. Tur att du orkade stå ut med den där grenen för nya vyer är alltid kul. Hos mig blommar de ganska hårt tuktade äppelträden nu. Man ser över dem och genom trädgården från balkongen.
    Önskar fin pingst
    Anette

    SvaraRadera
  4. Det är så roligt att se sådana vyer över trädgårdar och den här var ju jättefint, både vyn och trädgården, den är helt fantastisk!, så frodigt allt är redan nu! Jag måste nog upp på vårt tak för att kunna göra något liknande, så då får jag väl klättra upp där en dag.....
    Agneta kram

    SvaraRadera
  5. Spännande att hitta nya vinklar, vad gör man inte för konsten och trädgården. Ha det fint. Carita

    SvaraRadera
  6. Ja visst är det kul att vara kreativ när man fotograferar och försöka hitta nya vinklar, och "se på ett nytt sätt"! Jag vet precis vad du menar med att gröna ytor ger idéer... Listan blir gärna lång - men det är ju så kul så man kan ju inte låta bli!
    Kram Eva

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.