fredag 3 april 2015

Vårsol! Vårstädning! Vårmys!



Underbara vårsol! Idag har jag varit ute i timtal. Ni vet, pysslat med sånt där man måste i den tidiga vårsolen - kisat mot ljuset, häpnats över blomknoppar, funderat över nya rabatter och myst i växthuset. Det var också hög tid att ta itu med vårstädningen.

I vanliga fall brukar det ta mig två-tre hela dagar att vårstäda i trädgården. Idag tog det familjen 1,5 timme att göra samma jobb medan jag satt bredvid och pekade. Det kan bero på flera saker:
1) Jag tar alldeles för många tepauser i min vårstädning.
2) Jag är alldeles för noggrann. Jo, varenda strå måste bort.
3) Familjen är ruskigt effektiv och tittar inte hänfört på varje knopp som spränger fram, utan fokuserar mest på att bli klara så de får gå in och fika någon gång.
Sanningen är nog en kombination av det ovanstående.

Nu ligger rabatterna fria från fjolårets bruna blad och grenar och hela trädgården ser med ens mycket renare ut. Snart tittar allt fram! Det är en fantastisk tid som väntar. Fast kanske är det som allra bäst nu? Nu när vi har allt framför oss.

GLAD PÅSK på er!

1 kommentar:

  1. Jag är nog mer som du... varje knopp ska beundras och plötsligt ändrar ljuset sig och arbetshandskarna måste av och kameran fram. Sen blir man ju hemskt tesugen efter allt krälande i rabatterna och katterna ska kelas. Det får helt enkelt ta sin tid, å andra sidan är det skönt när städningen är klar. Gott när man får hjälp.
    Fin påsk till dig
    Anette

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.