lördag 25 april 2015

Sparrisodlingen levererar!

Sparrisplantorna växer så det knakar! Skotten som kommer upp är rätt så rejäla - nästan 1 cm tjocka. Det måste väl betyda att jag kan få provsmaka? (Snälla, säg att det betyder det...! Jag vill nämligen väldigt gärna göra det.)

Jag satte tre plantor förra året och alla tre har klarat sig fint. De bor i en pallkrage och jorden består av rätt så mycket sand. Förra året fick de ingen gödning, men i år tänkte jag ge dem lite hönsgödsel efter midsommar.

Ur den minsta plantan sticker det än så länge fram en finfin sparris:

 
 
 Den mellanstora plantan visar upp hela tre skott:

 
 
 Den största plantan leder dock stort med hela åtta skott:


Tja, alla skott syns inte så bra på bilderna (det var ju det här med att envisas med att använda mobilkamera...) men ni får helt enkelt tro mig på mitt ord.

Några av skotten är som sagt rätt så stora. Ett par är ca 8-10 cm höga och när jag ser dem tänker jag bara på att steka dem och sedan strössla parmesan över dem...

7 kommentarer:

  1. mmm, sparris som är så gott! Har aldrig odlat själv, men äter gärna!

    Ha det gott i vårsolen!
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
  2. Egentligen vet jag inte om man ska ta sparris så snabbt, men du behöver ju inte ta alla. Sparrisodling har vi försökt, men vår jord passar nog inte. I år kommer det en. Det är inte mycket att kalasa på. / Britt

    SvaraRadera
  3. Härligt med egen sparris. Något riktigt gott att se fram emot.

    Ha en fortsatt fin helg.

    Kram Eva

    SvaraRadera
  4. Åh sparris! Måste göra en sparrisodling här!
    Bon apetit.

    SvaraRadera
  5. Oj. Jag satte ju faktiskt några sparrisar i en slänt. Undrar om jag konsekvent rensat bort dom eller om de dött.

    SvaraRadera
  6. Så härligt!
    Har tänkt i flera år att jag vill ha sparris i köksträdgården, men det har inte blivit av än.
    I sommar kanske...

    SvaraRadera
  7. Lyckost dig!! Såklart du måste få smaka :-)
    Kram Katarina

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.