måndag 6 april 2015

Sköldpaddorna har visat sig

Äldsta dottern såg sköldpaddor i dammen idag. En låg visst och solade sig och en annan kom upp till ytan för att hämta luft. När jag väl kom ner till dammen (ett par timmar senare) såg jag inte skymten av dem. Tusan. Nåja, det kommer väl fler soliga dagar och då ska jag sitta på första parkett. Men koi och guldfisk fanns i alla fall och de var nyfikna, precis som vanligt.



Sköldpaddorna är alltså vid god vigör. Jag var inte värst orolig, men det är ju alltid skönt att få saker och ting bekräftat. Det här var vår första säsong med sköldpaddor, och vi beslutade oss alltså för att låta dem övervintra utomhus. Det finns många exempel på platser där man låter sköldpaddor dvala utomhus över vintern. I Lunds botaniska trädgård tillexempel. Eller i dammen vid Krapperup.

Idag vet vi alltså att allt gick bra. Och nu ser jag ännu mer fram emot deras sällskap vid dammkanten.

Bild från sommaren 2014

4 kommentarer:

  1. Kul med sköldpaddor och skönt att dom mår bra efter vintern. Ha det fint. Carita

    SvaraRadera
  2. Spännande med sköldpaddor i de fria och alla fiskar.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  3. Vad roligt. Du har säkert skrivit om det förut, men det har jag glömt - men hur djup är dammen? / Britt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dammen är drygt 90 cm djup på det djupaste stället så både sköldpaddor och fisk dyker djupt ner bland näckrosens rötter vintertid. Där nere är det alltid garanterat isfritt.
      Men även om det inte är bottenfruset så kan det vara skadligt för djuren ändå. Därför har vi alltid en liten luftpump som rör runt vattnet vintertid. Den största faran (och anledningen till att fisk och djur dör i dammen) är nämligen sumpgaserna. Om dammen täcks av is under en lång period så bildas det gaser under istäcket. Det är den gasen som är skadlig för djuren, inte själva isen i sig.
      I år blev det dock aldrig någon isbeläggning. Vintern var alldeles för mild.

      Radera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.