söndag 5 april 2015

Nässlor! Hurra!

 




Längst ner i trädgården har jag nässlor och äntligen börjar de titta upp. Idag är de färre än vad de var innan familjen rensade trädgården, men de kommer nog igen. De har ju en förmåga att göra det. :-) Visst är de stickiga och kinkiga att ha och göra med, men det vägs ju upp av hur otroligt goda de kan vara. En tallrik nässelsoppa kan vara himmelriket, och en skål pasta med nässelpesto är finfina grejer.




Nässelpesto:

1 liter nässlor. Förvälls och pressas ur.
1 vitlöksklyfta
2 msk solroskärnor (kan bytas ut mot mandel, pinjenötter eller liknande)
2 dl riven parmesan (eller annan stark ost)
1 dl olivolja
salt
peppar






Men man kan inte bara äta dem. Nässlor är bra till så mycket! Bättre gödning än nässelvatten finns knappt och torkade nässlor är mumma för t ex höns under vinterhalvåret. Man får ju inte heller glömma att de är bra för övrigt djurliv. I gräsmattan vill jag såklart inte ha dem, men så länge vi håller dem i schack i trädgårdens nedre gräns så är de välkomna växter i vår trädgård.

5 kommentarer:

  1. Här har nässlorna inte kommit upp än, men snart så!
    Då blir det nässelsoppa.

    SvaraRadera
  2. Nässelpesto låter gott, det skall jag försöka mig på när jag hittar nässlor. Ha en fortsatt fin helg. Carita

    SvaraRadera
  3. Härligt med de första. Vi avnjöt dem också i påsk. / Britt

    SvaraRadera
  4. Spännande med nässelpesto, får kanske testa att göra det i år. Har tänkt så nässlor i pallkragar i ett hörn av trädgården, mest för att ha den som värdväxt till insekter men även till gödning. Praktiskt att ha det samlat på ett ställe:) Ha det fint!
    Varma hälsningar,
    Sofie

    SvaraRadera
  5. Tack för nässelpestoreceptet! Kul att våga göra något annat av dem än nässelsoppa.
    Kram Eva

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.