torsdag 23 april 2015

Klätterhortensia och trädgårdshibiskus

Ibland behöver man inte vara på en plantskola för att shoppa växter. Ibland behöver man inte ens vara på Internet. Nä, ibland räcker det med en kort sms-konversation.
Systern, som är delägare i Trädgårdsidyll AB, skickade igår en säljande bild på klätterhortensia med följande text: "Klätterhortensia i kruka 59 kr styck. Intresserad?"
Dum fråga. Såklart jag var. Två ögonblick senare hade jag köpt en planta som jag dessutom fick hemlevererad senare på kvällen.

 
Jag försöker få min ruinhörna grönskande grön och därför kom klätterhortensian som en bra lösning på det problemet. Tanken är nu att den ska klättra uppför tegelväggen och sprida sig frodigt. Frågan är bara hur lång tid det kommer att ta. Om jag inte är helt fel ute så tar det väl ett tag för den att etablera sig? Nåja, det lär vi märka.
Jag planterade den något skyddad från den allra värsta brännande solen och nu kikar den fram från sin plats bakom hörnan. Där ska den samsas med fläder och praktlysning.

 
I framkanten av ruinen har det varit väldigt mycket jord och väldigt få växter. Idag flyttade jag dit en trädgårdshibiskus som jag fick i somras. Den kommer nog att göra sig fantastiskt bra mot allt tegel. Hibiskusen ska få sällskap. Av vad vet jag inte än, men det får ge sig allteftersom. Somliga saker måste få ta sin tid.
 
Jag är fortfarande inte helt nöjd med valet av "golv" i ruinen förresten. Teglet är visserligen fint, men egentligen vill jag ha något annat. Tillsammans med väggarna känns det helt enkelt för mycket tegel. För närvarande funderar jag på att helt sonika ta bort stenen och istället ha grönt golv för att mjuka upp det hela. Kanske en rundel av backtimjan eller trampnarv i mitten och sedan mängder med doftande växter mot väggarna? Någon enstaka större stenplatta kan man ju ha. Kanske. Tja. Jag får se hur jag gör. Tills jag vet hur jag vill ha det så får stenarna ligga.
 
 
Trevlig kväll!

4 kommentarer:

  1. Åh så roliga och fina projekt. Den ruin är jättefin men jag förstår tanken med grönt golv, finns många fina marktäckare men man får anpassa växtkraft efter plats. Jag tycker klätterhortensian är värd att väntas på även om den kan va lite seg i början.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Så fint du har fått det vid ruinen. Klätterhortensia är ju ett bra val och värd att väntas på, för när den tar fart så går det fort. Bra att du visade Hibiskusen, för jag hade glömt att ta ut min Hibiskus från källaren. Den får nog mellanlanda i växthuset några dagar så den vänjer sig.
    Ha det gott!/Titti

    SvaraRadera
  3. Den "plantskolan" kände jag inte till. Jag tycker det är fint med tegelgolvet. Kan man inte ställa något på det, men det tycker du kanske blir för uppstyltat? Annars är timjan också fint. / Britt

    SvaraRadera
  4. Klätterhortensian brukar vara lite trög i starten men när den väl har etablerat sig så är det ingen hejd på den. Vi beskär vår varje år numera, sent på hösten. Ha en fin helg. Carita

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.