onsdag 25 mars 2015

Sparrisfunderingar


Fy vad det är ruggigt och kallt. Termometern visar fem grader men det känns betydligt kallare. Det har blåst rätt så ordentligt idag, och när låga temperaturer möter blåst här i Skåne så blandar sig alltid ytterligare en parameter i ekvationen - den höga luftfuktigheten. Resultatet blir råkyla som tränger in på kroppen oavsett hur många lager man har på sig. Brrr!

Invirad i favoritfilten så försöker jag tränga undan kylan och drömmer mig bort mot sommaren. Mest funderar jag över min sparris. Förra året köpte jag tre plantor och de verkade må fint i min pallkrage för de växte så det knakade. Om jag har fattat det hela rätt så får jag inte plocka av min sparris i år heller. De ska väl stå orörda i 2-3 år innan man kan börja skörda?

Jag får helt enkelt nöja mig med att de finns där och att de mår bra. Och i stället för egen sparris ska jag försöka flörta med systern och tigga till mig några av hennes. Och SEN ska jag äta dem tillsammans med parmesan. Åhh, vad jag väntar...

Maj 2014. Alldeles nyplanterad sparrisplanta.
 
 
Juni 2014. En månad senare såg de fortfarande små ut. Men ett skott har tagit fart.
 

Juli 2014. Här har de vuxit till sig och har skjutit en hel del skott.
 
Hur blir det kommande säsong som sagt? Och hur i all världen ska jag lyckas låta bli att provsmaka...? Karaktär måste man nog ha. Hmmm...

6 kommentarer:

  1. Oj vilka fina plantor! Jag satte också sparris förra våren men de han inte bli så där stora. Ja, svårt att inte låta bli att tjuvsmaka!

    SvaraRadera
  2. Har du satt plantor, som tagit sig bra, så kan man skörda några året därpå. Har du däremot satt sparriskronor (rötter) så brukar man behöva vänta ytterligare ett år innan man kan börja skörda.

    SvaraRadera
  3. Hoppas det går bra med sparrisen, även om den låter vänta på sig. Men den lär sprida sig om den trivs.
    Vi har lerjord, så här vill den inte sprida sig. Pallkrage hade varit ett alternativ, men har ingen direkt plats för pallkragar. / Britt

    SvaraRadera
  4. Sparris är en delikatess men tyvärr får jag hålla mig till köpeplantor, fast vi har en sparris som får växa som en perenn. Jag kanske ska titta till den lite mer. Ha en fin helg. Carita

    SvaraRadera
  5. Jag älskar sparris och det är så kul att odla dem. Nu kommer jag ihåg att på Mallorca kan man gå runt i naturen och plocka vildsparris typ i februari :-) Jag ska minsann hitta en plats att sätta sparris i år... hmm undrans om jag inte köpte en fröpåse med Mary Washington i vintras..?
    Men då får jag nog vänta ännu längre än tre år innan jag kan plocka..?

    SvaraRadera
  6. Här har du en till sparrisälskare! :) Om någon av dina plantor är väldigt kraftig i år och kommer med många skott kan du smaka på en av stänglarna. Nästa år, år 3, får du skörda fram till siste maj, sedan låter du resten växa upp. Det finns jättebra info på Österlensparris hemsida, kika gärna in där.
    Kram Kristina

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.