fredag 20 mars 2015

Min kacklande trädgårdsdröm

Veckans tema i Blommig fredag är "Min trädgårdsdröm".
Först hade jag inte tänkt vara med den här veckan, men själva temat var så enkelt så jag kunde inte låta bli.

 
Jag vill ha höns.

Lite pickande, lite rörelse, lite rofylldhet och en stor dos Ge och Ta. De får våra matrester så får vi deras ägg. Ju mer jag tänker på det desto mer vill jag ha dem i närheten.


Vi håller på. Byggandet är igång, även om vi inte har kommit värst långt än så länge. En liten del av trädgårdsdrömmen är att ha det hela färdigt till påsk, men vi får se. Det har mest med färgens torktid att göra. Det återstår att se vad vi hinner.

Än så länge är det bara regelverk och osb skivor. Mycket mer ska göras.
Men enligt mannen kommer det gå fort att slutföra.


Vattenhink och foderautomat är inhandlade och ligger och väntar på att användas.
 

Vilka sorts hönor ska man då satsa på? Jag är ingen märkesnörd, så vilken Agda som helst går bra för mig. Jag gillar vita hönor. Jag tycker de är vackra. Men bruna går också hur bra som helst. Jag vill ha snälla höns. Såna som kommer lyckligt springande mot en när man bär på en burk med matrester. Jag vill ha höns som nyfiket kikar vad man håller på med när man tappar upp fräscht vatten.

 
 
En bok beställdes på nätet och när det nu är dags att stänga bloggbutiken för idag så ska jag krypa upp i soffan och plugga på allt man behöver veta.






















 
Alla tecknade bilder är hämtade från nätet. Övriga bilder är mina egna.
Vill du läsa om andras trädgårdsdrömmar kan du kika in här: Bland rosor och bladlöss

20 kommentarer:

  1. När barnen var små hade vi skånska blommehöns, de var sagolikt vackra i färgen och speciellt när solen sken på dem! Glad vår och lycka till med hönsen. /Lotta

    SvaraRadera
  2. Vad härligt det låter. Lycka till med din dröm. Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  3. Oj, min dröm (inatt). Ni är nära nu!
    /Anette

    SvaraRadera
  4. Kul dröm som jag lätt kan instämma i! :) Har kanske lite svårt att förverkliga den ,tättbebott som vi bor, men 3 kan man ju ha som sällskapsdjur... Hmmm.... Ska bli spännande att se hur ert hönseri blir! Ha en fin helg! :) Mia

    SvaraRadera
  5. Jag tycker det är en underbar dröm. Jag har haft såna sedan i december... Först 3 som har jag tog över och sen köpte jag 2 unghöns. Det är helt ljuvligt att se dem hålla på och picka och krafsa i hönsgården.
    Men de kommer ju inte lyckligt kacklande när jag kommer med mat, ännu, och det är bara 1 höna av 4 möjliga som lägger ägg!? En är gammal och de andra vägrar :) Men underbara ändå!

    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  6. Vilken rar dröm! Visst är det något alldeles speciellt att ha dessa picknäbbar kacklande i närheten.
    Lycka till med din hönsdröm!
    /Anja

    SvaraRadera
  7. Det är en dröm som jag förverkligat, helt underbart med höns! Jag har Hedemorahöns och de är jättetrevliga. Lycka till med hönsen.

    SvaraRadera
  8. En dröm jag helt och hållet kan instämma i:) Så roligt att få egna ägg på köpet också.. Ser framemot att se hur det går med hönsen. Ha det fint!
    Varma hälsningar,
    Sofie

    SvaraRadera
  9. Härlig tid du har att se fram emot! Vi har dvärgkochin, en mycket lugn och mysig ras. De förstör dessutom inte så mycket i rabatter mm om du har tänkt ha dem fria ibland. Vi hade Sussex innan och de var trevliga på alla vis med grävde och sprätte alltför mycket när de var fria. Lycka till och trevlig helg!
    Katarina

    SvaraRadera
  10. Önskar att jag också kunde ha höns, tänk så fint med egna ägg. Lycka till!

    SvaraRadera
  11. Vad spännande med höns! Den drömmen hade jag när våra barn var små, men så småningom blev det hund här i huset i stället.
    Och vad kul nu när nsätan allt praktiskt är klart, och du hunnit till att välja vilken sorts höns du ska ha. Ser fram emot att få läsa fortsättningen...
    Lycka till!
    Eva

    SvaraRadera
  12. Har också drömt om höns, men tror inte att våra grannar skulle gilla det. Vi får hålla oss till koikarpar som inte gör så mycket väsen. Men det blir kul att följa ditt hönsprojekt. Gillar sista bilden. Hon verkar njuta av livet, den lilla pullan:-)

    SvaraRadera
  13. Så trevligt att du håller på att förverkliga din dröm!
    Må så gott!

    SvaraRadera
  14. Åh, jag vill också ha några söta små höns i vår trädgård. Men hos maken är det tvärstopp! Därför ska jag hyra in mig i bästisens nya hösnhus. i sommar. Ska bli så roligt att få plocka egna ägg och baka de godaste sockerkakorna!
    Trevlig helg
    Milla

    SvaraRadera
  15. Jag har haft höns i trädgården i tjugo år och det skulle kännas rysligt tomt och ensamt utan dem.
    Ett litet tips är att om du inte ska ha tupp är det bra att välja höns som inte har så stark ruvningsinstinkt, alltså moderna höns för äggproduktion. Om ruvningsintsinkten är stark utan tupp är ju äggen inte befruktade och hönan kan ruva ihjäl sig.
    Ska bli så roligt att se vad det blir och få lära känna dina pullor så småningom.

    Fin söndag
    Anette

    SvaraRadera
  16. Höns hade varit roligt, men blir man inte bunden? / Britt

    SvaraRadera
  17. Du skriver att min man är snäll som hämtar hem jord till mig och det må så vara, men din är än snällare om han låter dig skaffa höns! Jag är upvuxen med hönor och skulle väldigt gärna vilja ha det men jag vet ju hur mycket man måste passa dom och så är det det att mannen min tycker inte det verkar det minsta kul......fast det är klart, jag gör ju som jag vill. Men visst vore det mysigt!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  18. Lycka till med dina höns, jag tror att det är väldigt mysigt att ha. Det blir så hemtrevligt med deras kacklande och så får man färska ägg på köpet. Ha det fint. Carita

    SvaraRadera
  19. Oj, så roligt med höns! Det skulle jag också vilja ha. Höns och bin. Samtidigt vill jag ju resa en del och den kombon går inte så bra.
    Det ska bli spännande att få följa med på din hönsresa!

    SvaraRadera
  20. Höns är härligt! Kunde jag skulle jag ha ett litet gäng på balkongen:-) Kram på dig och lycka till!

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.