onsdag 18 mars 2015

I ruinen växer det

Runt omkring vår ruin är det än så länge sorgligt kalt. Den där inbäddade ruinkänslan finns det inte tillstymmelse av. Murgrönan har fått fäste, men det lär ju dröja innan den revar sig. Rosorna och lavendlarna är än så länge små och jag är inte så säker på hur många av hallonen som egentligen har tagit sig. Dessutom måste jag plantera mycket mer runt om. Flädern i bakgrunden är i alla fall stor och yvig och det är ju en tröst.

Nåja. Plantorna är visserligen små, men de mår bra och de har fått fäste. Rosorna i synnerhet. Allt kan bara bli bättre och lummigheten borde komma. Så småningom. Det var ju det där med tålamod... Här nedan kommer några bleka bilder från hörnan.


Min aprikosa ros tronar fint i framkanten av ruinen. Tegelväggen bakom ska täckas av murgröna.





Även en ros behöver lite stöd i livet. Så idag har jag försökt skapa lite klättermöjligheter till min Sympathie som flyttade in i vår trädgård i höstas. Min förhoppning är att den ska sträcka på sig ordentligt och bädda in den bakre ruinväggen.



 
Rosmarinen lever och mår alldeles utmärkt efter vintern. Den här plantan är ett test. Jag delade helt sonika min rosmarin i höstas och lät en planta sitta i den upphöjda jordbädden och en planta i ruinhörnet. Plantan i jordbädden tvärdog. Men i ruinhörnan gick det bättre. Jag antar att förutsättningarna helt enkelt är bättre där med tanke på vinden.
 
Förhoppningsvis blir det alltså lite mer uppvuxet i år. Drömmen är att kunna sitta på en enkel pinnstol eller pall och njuta av lä och sol. Eller så kanske jag drar ut en gammal gungstol. Tja, ni fattar - det ska vilas i ruinen. :-)

4 kommentarer:

  1. Kommer nog att bli hur härligt som helst i ruinen och kul att allt verkar ha tagit sig. Det går ju sitta en stund i solen redan nu.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  2. Ja det där tålamodet erkänner jag hade behövt vara bättre hos mig med:) Man vill gärna ha det lummigt och fint så fort som möjligt, helst på en gång. Men det blir säkert alldeles förskräckligt bra när det blir klart i ruinen, mysig med en sittplats där. Ha det fint!
    Varma hälsningar,
    Sofie

    SvaraRadera
  3. Vilken härlig viloplats! Jag kan se framför mig hur mysigt där kommer att bli med vackra rosor, doften av rosmarin och lavendel och alla små humlor som surrar omkring där. Och den lummiga murgrönan har bildat en grön vägg i bakgrunden, och där sitter du i en stol och njuter av livet:-)

    SvaraRadera
  4. Låter som det kommer att bli superhärligt med din sittplats i ruinen och med både dofter och vackra rosor som klänger - något att se fram mot !
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.