söndag 22 mars 2015

Det lever i komposten

Förra året byggde jag fem komposter. Tre av dem fylldes med trädgårdsavfall och under vintern har de fått stå och gosa ihop sig. Idag krafsade jag lite på ytan på en av lådorna. Hurra! Bara en decimeter ner hittade jag en rejäl mask. Den korvade och protesterade lite när den kom fram i ljuset och försökte omgående leta sig nedåt i myllan igen. Självklart täckte jag den försiktigt igen. Det var ju aldrig meningen att störa, jag ville ju bara få veta om komposten "levde".

Hmmm, ser ni masken? Den är det kringeli-krokiga där i mitten av bilden...


Uppenbarligen fungerar mina komposter utmärkt. Inom kort (när det blir lite varmare än plus två grader som vi har haft under helgen) ska jag gräva om i lådorna. Härlig fin jord ska grävas fram och fylla mina pallkragar i köksträdgården.

Det där med kompost är rätt så fantastiskt. Tänk att det kan bli så fantastiskt fin jord av förra årets ogräs, klipp och blommor.

6 kommentarer:

  1. Ja, trädgårdsmästarens bästa vän måste man vara rädd om. Tänk vilket mästarjobb de gör där nere i myllan:-)

    SvaraRadera
  2. Det var en rejäl mask. Jag trodde kompostmaskarna var mycket mindre. Det är verkligen fantastiskt att få fin jord alldeles gratis bara för att man kastar det man inte ska ha mer. Tack maskarna för det. / Britt

    SvaraRadera
  3. Älskar komposterna. De är som skatteåterbäring eller kanske som aktier med bra utdelning, fast roligare. Bara doften av färdig kompost gör mig alldeles lyrisk och nu börjar det hända grejer i lådorna...
    Ha det så gott
    Anette

    SvaraRadera
  4. Hei! Komposten er hjertet i hagen. Å kjøre ut kompostjorda i trillebåren, er en favorittsyssel. mark er hagens viktigste skapning. Så min første mark i år på lørdag. Hagen våkner. Ha det godt! Anne

    SvaraRadera
  5. Åh, jag älskar att kompostera och gräva om dem sen! Jag blev lite tvingad att tömma mina i höstas för där blev så mycket sniglar. Funderar på att ha en varmkompost istället med lock, men det är snyggare med en hög egentligen.. får göra ett flätgärde runt så den inte syns :-) Vi får se. Där de gamla högarna låg där gör jag en plantering nu. Det var ett riktigt fulhörn. Ha det bra på dig o passa ryggen!

    SvaraRadera
  6. Tittade just på mina tjälade Pallkragekomposter idag, stoppade ner en del krukor med vårlökar i höstas för jag visste inte var jag skulle göra av dem, få se om de dyker upp senare.

    Jenny

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.