torsdag 1 januari 2015

Skatter i vinterträdgården

 
Gott Nytt År!

Jag hoppas att ni alla har haft härliga helgdagar med mycket ledighet. Själv jobbar jag alla "vanliga" dagar, men kalendern är ändå full av ledighet vilket är väldans skönt. Det är nåt alldeles speciellt härligt med att toffla runt i för stora tjockstrumpor och mysbyxor med en tofs på huvudet. I like it!

Vi badar i jordärtskockor. Aldrig hade jag väl trott att det skulle bli såna mängder! Och jag försöker hitta på en massa gott med dem och hittills är favoriten ugnsbakade skockor med olivolja, flingsalt och svartpeppar. Tillsammans med en mör köttbit är det helt ljuvligt gott.


Den här lilla nätta mängden fick koka ihop med potatis och bli ett mos till lammfiolen. Inte alls dumt om ni frågar mig, men barnen var inte lika nöjda... Det här med jordärtskockor tilltalar dem faktiskt inte alls. Synd såklart eftersom vi har så väldigt många av just den varan.

Är det vår snart? Jag inbillar mig det och tänker inom kort beställa fröer. Förutom fröbeställning är min plan att göra precis som Fröken Grön - köpa tulpaner varje vecka. Då borde väl våren komma lite fortare? :-)

7 kommentarer:

  1. Ja, heja tulpaner! Det piggar verkligen upp tillvaron för oss som bara längtar efter vår och trädgårdssäsong.
    Härligt att fortfarande kunna skörda, så här mitt i vintern. Vi har morötter kvar i en pallkrage, som maken använde till ett långkok så sent som helgen före jul. Fantastiskt!
    Gott nytt år på dig!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  2. Hej
    God fortsättning på dig. Tack för att du påminner mig. Skall ut och ta in några imorgon.
    Vi brukar också ha det till just lammfiol. Blir även gott som gratäng med mycket vitlök.
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  3. Konstigt att barnen inte gillar dem, de smakar ju så sött. Men kanske ser det ut för mycket som disktrasa? Tulpaner? Jajamen!

    SvaraRadera
  4. I år har jag låtit mina jordärtskockor vara och nu är det för hårt att gräva tror jag. Men jättegot ugnsrostade är det. Även jag har beställt frön. / Britt

    SvaraRadera
  5. Oh, vilka godingar, det är ju så gott! Jag har satt mina på ett nytt ställe och dom är i sin linda ännu, men jag hoppas på nästa vinter! Då blir det soppa.
    Näääe, inte vår ännu, det är vinter så det knakar om det! Hoppas jag, jag som älskar vintern!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  6. Min favorit är soppa, med lite bacon eller rökt lax strömsladd ovanpå. Mums!

    SvaraRadera
  7. Hei! Jeg misunner deg litt. Her er det tele langt ned. Så jordskokker blir det ikke før til våren, men da lager vi en puré med hvitløk og litt sterk sennep + +. God natt! Anne

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.