tisdag 25 november 2014

Solig höstträdgård

Idag är det en dag hemma på sofflocket. Men solen skiner utanför fönstret så en liten tur i trädgården fick det bli ändå.

 
Fågelhuset är välbesökt. Än så länge har jag bara sett talgoxar, pilfinkar och skator men även om det är vanliga fåglar så är de självklart välkomna. Fågelhuset står intill en storvuxen cypress, så det finns gott om plats att gömma sig på om man är liten fågel och vill äta ifred.
Frön rasslar ner på jordbädden nedanför. Hm, får se vad som kommer att gro bland lavendeln nästa år...

 
I köksavdelningen är det vila som gäller. Eller? Persiljan och rosmarinen har vuxit sig rejält stora och är frodigt gröna och fräscha.

 
När ska kronärtskockan ge upp? Den verkar inte alls ha koll på att vi är inne på sista veckan i november nu och att den borde vissna ner. Blasten är spänstig och grön. En planta med livsgnista. Sånt gillar jag. :-)
Jag kommer inte att gräva upp den iår. Istället kommer jag täcka hela plantan med halm och lägga över en skyddande trälåda. Får se om det fungerar. Andra vintrar har jag försökt övervintra den i kruka på sval och frostfri plats, men det har aldrig fungerat.

Nä, åter till sofflocket. Ha det bra alla!

5 kommentarer:

  1. Ja, det är en underlig höst eller vinter eller vår, det kanske är vår? Min skocka är likadan, den har börjat växa på nytt! Vilka härliga bilder från din trädgård!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  2. Otroligt!! Ja, växterna måste ju bli förvirrade dom med. Jag kom på när jag läste ditt inlägg att jag har ju två rosor som står i kruka, jag skulle ha grävt ner dem i komposten, det får bli dagens projekt utomhus. Hade kastat en där förra året, hel som den var, och så hittade jag den i våras med blad som knoppades, å vad fin den varit i sommar! Så det är värt att testa.

    /Jenny

    SvaraRadera
  3. Hoppas du inte har sork. Annars är det kanske den som gräver först.
    Den här hösten är i min smak.

    SvaraRadera
  4. Ja, idag har det varit mysigt i trädgården. Var ute och tog några djupa andetag i morse och mötte solen som inte synts på länge. Övervintrade min kronärtskocka förra vintern men en lövhög och en potatiskorg över. Funkade utmärkt. Har gott om sork men de knaprade väl på annat kan jag tro. Nu har den fått en ny lövhög över sig och snart får jag nog lägga över korgen igen. Det var kallt i morse.
    Lycka till
    Anette

    SvaraRadera
  5. Ja, det är mycket som blommar fortfarande och inte har förstått att det är dags att vila! Men du har gjort det rätta, ha det så skönt där på sofflocket:-)
    Kram Titti

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.