söndag 16 november 2014

Jordärtskockor

Jordärtskockorna har verkligen trivts fantastiskt bra i vår trädgård. Jisses så mycket fina knölar vi har! Jag satte femton och inser så här i efterhand att det var långt mer än jag någonsin skulle behöva...


Det här är tre stånd. Som ni ser räcker det till ett helt kompani. Just den här högen ska till jobbet i morgon och delas ut till några arbetskamrater. Förhoppningsvis får jag lite recept i utbyte.

Förresten - är det någon som har några recepttips? Jag har provat soppa och gratäng, men vill gärna testa ytterligare smaskigheter. :-)


Jordärtskockorna under året som gått:

Maj
 
Jag är glad att jag tänkte efter noga innan jag satte dem i våras. De fick en pallkrage att dela på för att det inte skulle sprida sig över hela trädgården. Bara efter ett par veckor stack det upp vackra bladrosetter.


Juli
 
Två månader senare ser odlingslådan ut så här och jag började bli något orolig. Orolig över att lådan skulle sprängas av livskraften och orolig över hur mycket jag egentligen hade planterat...
 

Augusti
 
Jag hade medvetet valt sorten Bianca eftersom jag hade hört att det är den enda sorten som blommar i vårt klimat. Och blommade gjorde den minsann. Härligt solgula blommor vajade och lockade till sig insekter. Helt klart en favoritväxt.
 

Oktober
 
När bladen började gulna klippte jag ner växten så att endast 40 cm stack upp. Jag såg nämligen ett inslag med Gunnel Carlsson på tv där hon rekommenderade just detta eftersom det annars kunde vara svårt att se växten när snötäcket låg tjockt. Nu brukar inte vi ha såna drivor av snö här i skåneland, men tipset var ändå oerhört bra.

Jordärtskockor är en superbra växt och jag ska definitivit ha det nästa år igen. Men kanske inte fullt så många...

Ps. Stövlarna (gårdagens inlägg) fungerade strålande bra.
 

5 kommentarer:

  1. Grattis till fin sjkörd!
    Ja, jordärtskockan förtjänas verkligen att lyftas fram. En favoritknöl här och vi lagar helst jordärtskockssoppa och stekta skockor med svamp.

    4 port Jordärtskockssoppa
    Tillagningstid ca 50 min

    1 msk rapsolja
    200 g jordärtskockor
    1 scharlottenlök eller 25 - 50 g rotselleri fint tärnad
    ev 1 äggstor potatis att reda av med
    1 fänkål ca 250 g
    1 dl vitt vin
    3 dl grönsaksbuljong (vatten + 1 tsk Klar Lantbuljong)
    7 dl mjölk, rismjölk eller sojamjölk utan kalcium
    1/4 dl pressad apelsinjos
    salt och vitpeppar

    Skala jordärtskockor, lök och potatisen. Tärna allt inklusive fänkålen och hacka löken. Fräs i olja i en gryta. Häll på vin och låt koka någon minut. Häll över buljong och låt koka tills grönsakerna är mjuka ca 20 minuter. Mixa till slät puré. Tillsätt mjölken. Låt soppan koka ytterligare några minuter och smaka av med apelsinsaft, salt och peppar.

    Garnera med t.ex apelsinskiva, krasse, böngroddar, mache eller solrosskott

    God att ha på termos också när man vistas utomhus.

    En annan superfavorit är topping på skivade stekta jordärtskockor.
    3-4 mm tjcoka skivor är lagom, steks mjuka och får gärna ha en lätt knaprig stekyta. Blandas med stekts svamp. Tex uppblötta trattisar, trumpetsvamp, karl-johan eller vad man har. Salt, peppar, färsk persilja och man har ett fantastiskt gott tillbehör eller topping till soppan, risotton, omeletten.

    Så spara en bra laddning. De går ju bra att gräva upp hela vintern.

    Kram Anette

    SvaraRadera
  2. Vad härligt! Jordärtskockor som är så gott. Jag brukar bara skala och rosta dem i ugnen, enkelt och gott. De är så fina när de blommar också. Ha en skön söndagkväll/ Titti

    SvaraRadera
  3. Oj, vad mycket. Och har man en gång satt jordärtskockor, så har man dem. Jättebra. Jag har gjort soppa och ugnsstekt. Men tycker soppa blev bäst.

    SvaraRadera
  4. Oj oj, du har fått jordärtskockor för hela året. Det som är bra är att man kan skörda under vintern också om man kommer ner i jorden. Vi fick en hel påse av en bekant och jag ugnsbakade dom med salt och grovmalen svartpeppar, jag skar dom i tunna skivor så det blev lite som chips, gott. Ha en fin vecka. Carita

    SvaraRadera
  5. Jag blandar skockor och potatis till mos och serverar med någon god kryddig korv. Gottigottgott! Klippa ner dem har jag glömt i år, det får göras i eftermiddag, tack för påminnelsen :)

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.