onsdag 26 november 2014

Damm-drömmar

26 november. Inget regn men inte heller strålande sol. Det bara är... ja, ni vet - novemberaktigt. Så värst många soltimmar har vi inte fått den senaste tiden. Ärligt talat är det rätt tradigt just nu. Som väl är kommer advent med sina ljus om ett par dagar. Och snart går vi faktiskt mot ljusare tider igen.

Åh, jag saknar sommaren vid dammen...


 
 
Fast det dröjer kanske inte så länge innan solen värmer vid dammkanten igen? Det dröjer kanske inte så länge innan vattenytan är täckt av grodägg och grodyngel?




Och det dröjer kanske inte så länge innan de välkända ansiktena dyker upp vid strandkanten igen? Nyfikna, hungriga, pigga, charmiga. Våra fyra "Turtlar" som jag ständigt blandar ihop namnen på.

 


Och fiskarna lär ha vuxit när vi ser dem nästa gång. Just den här koien går in på sitt fjärde år i vår damm till våren och jag gillar den bara mer och mer för varje säsong!



Och växterna lär växa lika mycket i år. Faktum är att de redan i somras höll på att växa ur sina jordbäddar, så antagligen kommer det att krävas ett kraftag med spaden om några månader. Hurra! Jag kan knappt vänta.




Åh, måtte det snart vara vår igen...

7 kommentarer:

  1. Vilket härligt inlägg! Men det väckte funderingar... Bor sköldisarna i dammen året runt? I vår damm har grodor och salamandrar försvunnit. Trist. Jag antog att fiskarna ätit opp ägg och yngel.Hur fungerar det hos dig?

    SvaraRadera
  2. Glömde svara på frågan om mistlar. Vi har sått i äpple men i grannsamhället växer de vilt också i popplar och sälg.

    SvaraRadera
  3. Men åh, har du en sådan fin damm med djurliv. En sådan skulle jag också drömma om. Men jag får nog nöja mig med dröm. Hoppas vi snart är där, med eller utan damm.

    SvaraRadera
  4. Amei conhecer o seu blog, já fiquei por aqui!!!Achei maravilhoso!!!
    Visite-me:http://algodaotaodoce.blogspot.com.br/
    Siga-me e pegue o meu selinho!!!

    Obrigada.

    Beijos Marie.

    SvaraRadera
  5. Vilken fin damm, vi har en dammduk i källaren som väntar på att bli använd, vi får se. Ha en fin advent, för snart är det ju december och julmånad. Carita

    SvaraRadera
  6. Vad härligt att ha en sån fin damm att njuta av. Kan tänka mig att det är underhållande att sätta sig där en stund. Något att drömma och se fram emot i novembermörkret.
    Ha en fin första advent! /Eva, Tinibelli

    SvaraRadera
  7. Så himla fint! Jag vill också ha en damm...
    Kan man önska sig en sådan i julklapp, tro? ;-)

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.