lördag 4 oktober 2014

Rapport från mitt ide

Jag har gått i trädgårdside. Det gör jag varje år efter sensommaren och det händer ingenting för min del i trädgården. Klipper gräset gör jag visserligen fortfarande, men till och med det är halvhjärtat. Bloggandet har också tappat farten, det har helt enkelt inte funnits någon inspiration.

Idag har vädret varit fantastiskt - soligt och fint. För min del blev det lite gräsklippning, plock i växthuset (tja, jag sov bara en liten stund) samt en liten tanke-sammanfattning av trädgårdsåret. Jag har hunnit med en hel del, tycker jag själv och är nöjd:

- Det blev en liten köksträdgård där det har vuxit över all förväntan.
- Jag har röjt bort en jättehög med gammalt tegel och stenplattor. Städat upp och släppt in solen. Den dystra hörnan blev grön och fin.
- Jag har byggt fem komposter (två av dem fick jag visserligen hjälp med) och nu är tre av dem i stort sett fulla av blivande mylla.
- Ruinen har kommit på plats och två rosor har planterats.
- Två stora rabatter har grävts.
- Pilträd har planterats längs gränsen till grannen. Det kommer bli bra nästa år.

Snart börjar allt om igen - då ska jag planera 2015 med papper och penna, beställa fröer, gräva nya projekt och njuta av spirande växtlighet. Varje del av året har sin charm, men just nu är det vilotid för mig och det känns faktiskt minst lika bra som hysterigrävning i mars. :-)

Jordärtskockorna är fantastiskt fina. Nu är de nedklippta, men under jordtäcket växer det så det knakar!

En trött liten Magnus har lagt sig bland den otroligt tappra lavendeln Hidcote Blue. Det är en helt sanslöst bra
lavendel - som den blommar!

Jag tittar till mina tre plantor sparris som jag planterade i våras och konstaterar att de har etablerat sig fint.
Plantorna mår toppen och skjuter nya skott i stort sett varje vecka. :-)

Inne i växthuset vilar Ildi mot tegelgolvet. Det är här utan tvekan den mest högavkastande tomat jag någonsin har haft. Tomaterna fortsätter att komma hela tiden och jag har inte behövt köpa tomater sedan före sommaren.

3 kommentarer:

  1. Oj så mycket du hunnit med i sommar! Det känns som jag gick i ide under högsommaren när allt brändes bort hos mig. Och att jag kvicknat till lite grand nu, på något sätt.

    SvaraRadera
  2. Jag brukar också gå i ide så här års. Men en liten promenad i trädgården varje dag blir det i alla fall. Men nu får både trädgården och jag vila och det är faktiskt skönt. Härligt att kunna summera sommaren som gått och känna att man hunnit med så mycket. Ha det så gott/ Kram Titti

    SvaraRadera
  3. Tänk så olika vi är. Nu är jag i mitt esse gräver och förnyar, på högsommaren gör jag inte många knop och på våren har jag trög startknapp. Då går min energi åt till kunders projekt mer än mina egna.
    ha det bra i din trädgårdsvila/ Luna

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.