onsdag 15 oktober 2014

Persikoträdet

Persikoträdet har vuxit på både längden och bredden iår. Ungefär en meter har den dragit iväg! Helt otroligt. Och vartenda blad sitter kvar fastän det är den 15 oktober idag. Och gröna är de också. Det är också en aningen otroligt.


Trädet är ganska ungt, jag fick det i present sommaren 2012, och det står placerat intill vår upphöjda altan. Det verkar som om läget passar den bra, för hittills har den sett ut att må bra. Förra vintern klädde jag in kronan i fiberduk. Ett helt hopplöst påhitt eftersom duken trasade sönder sig så fort den minsta lilla vindpust drog genom trädgården. Jag muttrade många eder då jag ideligen försökte klä in de tunna grenarna...
I år blir det ingen fiberduk alls. För det första beror det helt enkelt på att kronan blivit alldeles för stor och yvig och för det andra var det mest besvärligt förra året. Jag hoppas helt enkelt på att det kommer att klara sig fint till nästa säsong.

Som ni kanske ser på bilden så är kronan en aningen sned. Ska jag bry mig om att trimma till det? När gör jag i så fall det? Någon som vet?

4 kommentarer:

  1. I Skåne behövs det nog ingen täckning. Vi har vårt intill en södervägg och täcker den inte. Vi har haft det i många år och det har blivit 30-50 persikor/år. Men de senaste åren har krussjuka angripit det hårt. Det är tydligen mer än vanligt. Men det har ändå givit frukt, så då får det stå kvar. Vårblomningen är ju så fin och persikorna så goda.

    SvaraRadera
  2. Vet inte ang din fråga, men är förvånad över ett persikoträd i Sverige. Hārligt!

    SvaraRadera
  3. Oj vad det har vuxit. Kanske du skulle tukta det lite. Men jag vet faktiskt inte riktigt när man skulle göra det. Du hittar säkert om du gogglar.
    Det har verkligen vuxit mycket i år överallt tycker jag.
    ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  4. Jag blev också förvånad över tillväxten på mina föräldrars träd, det blir gott om frukt vartannat år. Du kanske kan hitta ett toppskott att binda till en lång pinne i mitten och sen gallra ur grenar efterhand där det är tjockt eller där det är övervikt. Helst ska det beskäras under juli, aug, sept, men är det inte så tjocka grenar kan du ta ett par nu.
    Jag tror att det kommer klara sig fint i vinter!
    Kram Maria

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.