fredag 10 oktober 2014

Minipop - årets succé!

Det här är årets två sista minimajs. Med sorg i hjärtat plockade jag dem före middagen och strösslade sedan ut dem så gott det gick över kvällens pizza...



Minimajs var en av årets nyheter i trädgården och det blev en braksuccé! Sååå himla goda! De var goda att äta råa som en del av grönsaksdipp. De var supergoda när de stektes lätt med japansk soja och wasabi. De var väldigt goda i wok. Och de var suveränt smaskiga när de grillades.
Kort sagt - mums!

Jag tycker inte om vanlig majs men jag älskar minimajs. Därför blev jag jätteglad när jag hittade den här sorten. "Minipop" finns i Impectas sortiment, och grobarheten på kornen var riktigt bra. Alla utom två kärnor tog sig, och det tycker jag minsann är med beröm godkänt.
"Minipop" används inte som vanlig sockermajs och man ska alltså inte koka de fullvuxna kolvarna. Istället kan man skörda dem som minimajs eller låta dem bli fullvuxna, torka dem och sedan göra popcorn av dem. Jag har bara provat minimajsen.

Jag rekommenderar dem starkt. Här hemma kommer det bli mååååånga Minipoppar i trädgårdslandet nästa år! :-)

6 kommentarer:

  1. Tack för ett intressant tips!
    kram
    Luna

    SvaraRadera
  2. Kul med nya sorter, jag har inte sett den tidigare. Den tar kanske inte så stor plats när den är liten, vi har ont om plats för sånt men den kanske skulle gå att så in någonstans. Ha en fin helg.Carita

    SvaraRadera
  3. Bra tips. Jag har prövat att odla majs. Men det blev inte bra. Minimajs skulle man absolut kunna kalla den, men inte i positiv bemärkelse.

    SvaraRadera
  4. Vilken kul liten en! Den vill jag gärna prova nästa år.
    Tack för tipset!
    Eva, Tinibelli

    SvaraRadera
  5. Wow! Måste nog prova att odla minimajs nästa år :) //Victoria

    SvaraRadera
  6. Det låter snaskigt! Jag gillar minimajs, framförallt i asiatiska grytor, men jag har aldrig provat att odla dem själv. Det kanske man skulle prova!

    kram louise

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.