söndag 5 oktober 2014

Flytt av rosmarin

Det är en helt underbar höstdag i trädgården och fastän klockan bara är tolv har jag hunnit gräva ur växthuset och höststädat i kökslådorna. Eller tja, det där sista kanske var mycket sagt... Eftersom jag aldrig har haft kökslådor förut så har jag ingen aning om vad jag ska göra med dem. Så jag improviserade kraftigt genom att ta bort alla gamla rotklumpar från gammal majs och liknande. Sedan öste jag på med allt jag hade i jordväg - den gamla jorden från växthuset samt den sista komposten. Min förhoppning är att allt blandas runt under vinterhalvåret till en nyttig jord som bara behöver en extra skjuts av kompost till våren.

Det mesta har vuxit jättefint. Särskilt kryddorna och persiljan når mig till lårhöjd! Rosmarinen mår också fint och jag hoppas den kommer övervintra. Det brukar visserligen aldrig gå. Men i år har jag flyttat in en liten planta i ruinen och om jag har riktig tur kommer den klara vintern bättre där. Tegelväggen är riktigt het - verkligen medelhavsklimat - så om jag har tur klarar det sig!

2 kommentarer:

  1. Det håller jag tummarna för. I växthuset har jag lyckats övervintra rosmarin de senaste åren.
    Med en så medelhavsliknande miljö tycker jag det bör gå.

    SvaraRadera
  2. Hoppas det går bra med rosmarinen, här skulle det inte går så vi försöker inte ens. Den får stå i uterummet över vintern. Ha det fint.Carita

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.