söndag 3 augusti 2014

Ruinen har fått golv

Här kommer en uppdatering som jag egentligen inte hade tänkt att visa er... För jag tycker själv att det ser hemskt ut just nu. Men samtidigt vill jag gärna visa och peka vad jag gör just nu och hur planen är att det ska bli.

Att bygga ruin tar väldigt mycket längre tid än jag trodde. För det första sätter krämpor sig på tvären så det går inte lika lätt att kånka som det brukar göra. För det andra är det ju så ohyggligt varmt! Särskilt mot den där tegelväggen, kan jag lova. Vi har zon 1 i trädgården, men där i tegelhörnan är det baske mig zon 0 eller varmare! Vad finns det förresten som är varmare än zon 0? Tropisk hetta?
Hur som helst.



Efter lång tid av velande har jag valt golv. Min make är av det uthålliga, snälla och tappra slaget, så han har snällt burit olika plattor och lagt ut. Sedan har han tittat på dem, tyst, medan jag har "nja-at", "hmmm-at" och rynkat på näsan. Han har snällt burit bort dem när jag har ratat dem. Han har föreslagit olika lösningar, men jag har varit väldigt kinkig.
Till slut bestämde jag mig för tegelgolv. I fogarna ska det bli någon växt - jag velar mellan trampnarv och backtimjan. Längst in mot väggen blir det murgröna - jag har redan petat dit några revor. Framför ruinen, i jordbäddarna, på var sin sida om stenplattan, ska det kanske bli isop. Eller lavendel. Eller kantnepeta. Nåt spretigt som drar till sig fjärilar vill jag ha.

Träreglarna ser förfärliga ut på bilderna. Men i verkligheten passar de in. Konstigt att det inte syns... Där ska jag ha klätterväxter. Kanske rådhusvin. Jag ska ha en ros, men den kommer på utsidan av kortväggen eftersom jag inte vill ha de taggiga stammarna inne i ruinen.
Längst till höger i bild, utanför snedslån, kommer det sommarhallon. Det är dottern som har önskat och där kommer de nog till sin rätt.

Tja, så ser det ut just nu. Vi jobbar långsamt vidare. Fast nu är ju allt det tunga på plats och härnäst är det "bara" att välja växter.

Fortsättning följer

6 kommentarer:

  1. Aldrig att jag hade släpat tegel i denna värmen! Man har ju nog med att bara leva.
    Fint blir det och nu är det ju bara det roliga kvar. Ska bli riktigt spännande att få följa med i utvecklingen.
    Kram Anette

    SvaraRadera
  2. Det är väl bara roligt att se "det hemska" för att sen kunna jämföra med före -under och efter.
    Ser ut att bli en himla mysig plats.
    Själv har vi haft sjå med husrenovering. Ommålning takbyte etc, och vi har haft vädret emot oss från dag.
    Det har varit för kallt, för regnigt ,för varmt...men vi börjar närma oss slutet så sakterliga.

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Det blev ju jättebra. Nyfiken skall man vara. Jag håller på med en krukträdgård till Sofiero.
    Bygger en idéträdgård tillsammans med en vän. Allt skall vara i kruka.
    Gissa om jag har fått vattnat??? kanske du skall dit?
    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera
  4. Jag tycker ni är toppenduktiga som fixat det projektet i den här värmen. Det blir kanon! Så fint det kommer bli när växterna kommer på plats/ Kram Titti

    SvaraRadera
  5. Kul att följa hur projektet växer fram. Det blir säkert hur fint som helst när det blir klart.
    Må så gott!

    SvaraRadera
  6. Värmen tycks hålla i sej i Sverige. Allt tar mycket längre tid än man tror och kostar också oftast mer än man tror!

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.