fredag 1 augusti 2014

Lunds botaniska

Under förmiddagen hade maken ett ärende till Lund och jag hängde med. Jag såg nämligen min chans att besöka Lunds botaniska trädgård. Jag har visserligen varit där många gånger, men aldrig så här års - mitt i högsommaren.
Naturligtvis var det vackert, färggrant och härligt. Sommarsolen sken, himlen var blå, träden var majestätiska och blommorna var otroligt färgrika och välmående. Bilderna gör dem inte rättvisa.




Vi tog ett varv inne i växthuset också. Små vaktlar tassade runt bland de frodiga växterna och gjorde det hela extra charmigt. Så otroligt söta! Tyvärr var de inte linslusar så de gömde sig så fort kameran åkte fram.
Jag är ingen jättefantast av orkidéer, men den storblommande orkidén med lila prickar fångade även mig. Vilken häftig växt!


7 kommentarer:

  1. Tänk att jag aldrig har varit där. Det får jag se till att besöka en vacker dag.
    Ha det så himla skönt.
    Är lite dålig på att blogga just nu för jag håller på med en utställning.
    Annika

    SvaraRadera
  2. Jag missade växthuset när jag var där, attans också, men jag såg det fina näsduksträdet däremot. Verkligen en trevlig park och så gillar jag när ytorna används av solande och picknickande människor. Det känns som parken lever då.

    Tack för turen
    Anette

    SvaraRadera
  3. Vilka härliga färgsprakande rabatter.

    Ha en fin trädgårdshelg
    Elisabeth

    SvaraRadera
  4. Jag jobbade på Lunds universitet i ett år, men jag besökte aldrig den botaniska trädgården. Det borde jag ha gjort! Ser mysigt ut/ Kram Titti

    SvaraRadera
  5. Ännu en botaniska man borde besöka alltså! Ser otroligt fint ut!
    Kram Annika

    SvaraRadera
  6. Tänk jag som bodde i Lund i flera år - och var aldrig där. Jag studerade väl så flitigt, så det inte hanns med.
    Vad gulligt med vaktlar runt blommorna.
    Vandaorkide´n är min favorit bland orkideer, men den är inte så lätt.

    SvaraRadera
  7. Så härligt med ett besök där! Växthus i olika former tilltalar mig mer och mer!
    Kram på dej.

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.