tisdag 8 juli 2014

Var är hon?

Neeej! En av våra kära, kära sköldpaddor har försvunnit! Jo, jag säger "kära" eftersom vi verkligen gillar deras sällskap. De är underbara personligheter och jag blir lika glad varje gång de tittar upp ur vattnet.

Sköldpaddan som har försvunnit är den som jag bland annat har kallat för "Bulldozern" (kärt barn har många namn) eftersom hon brukar plöja sig fram över näckrosor, stenar och stockar för att komma fram till maten.


Varför stack hon?
Tja, en rätt kvalificerad gissning säger att hon ska lägga ägg och att hon måste göra det på annan plats. Från att ha bara legat och lapat sol hela dagarna var det som hon plötsligt åt tio paket dextrosol - hon blev plötsligt enormt rastlös och kunde inte ligga still för en sekund. Åt gjorde hon inte heller (vilket också stämmer med äggläggningsteorin). Fem gånger lyckades hon ta sig ut från det inhägnade området och fyra gånger lyckades vi hitta henne. Vi hoppas hela tiden på att vi ska hitta henne ännu en gång. Fast nu har hon varit borta i nästan 32 timmar. Grannarna är informerade och de vill gärna hjälpa till. Men åkern är stor. Och bortom åkern ligger en stor träddunge...

Vi håller alla tummar vi har för att hon kommer tillbaka.

Här är vänstra sidan av vår damm. Här går spången som leder ut till stora trädäcket.
 
 
Här är dammens mitt och bortom den skymtar pergolan. Koi, guldfisk och ruda samsas med sköldpaddor, grodor, salamandrar och annat djurliv.
 

På dammens högra sida har vi lagt en stor sandlåda. Förhoppningen var att hon skulle gräva ner sina ägg där, men den planen gick åt skogen.


Runt hela dammen har vi satt staket. Rutorna är inte tillräckligt stora för att en sköldpadda ska kunna klämma sig emellan. Men på något sätt lyckades hon...


7 kommentarer:

  1. Åh nej! Det som var så väl inhägnat! Jag hoppas hon kommer hem när hon utfört uppdraget, vilket det nu kan vara...

    SvaraRadera
  2. Har aldrig haft sköldpaddor men väl andra djur. Kan föreställa mig att ni gärna vill ha henne tillbaka. Hoppas hon kommer.

    Kram

    SvaraRadera
  3. Jag känner inte till sköldpaddor men hoppas att hon hittar hem igen.
    Må så gott!

    SvaraRadera
  4. Men kära nån!
    Först - hoppas så innerligt att ni hittar henne - brukar de inte ta sig tillbaka till "havet" efter äggläggning? I min glada ungdom skyddade jag sköldpaddsägg på stränderna på Kreta och för dom var minsann bara en natts arbete att lägga en faslig massa ägg och sedan pip iväg. De är ju så spännande djur de där sköldpaddorna! Urhistoriska varelser. Tycker att den fina sandlådan ni gjort till hennes eventuella ägg är så fint placerad.
    Oj vilken fin damm! Ser helt fantastisk ut. Önskar att vår damm kunde se ut som er....
    Sköt om er allihop!
    Malin

    SvaraRadera
  5. Precis samma sak hände vår sköldpaddshona när vi tidigare bodde i Skåne. Jag trodde att hon helt enkelt tröttnade på sin karl och gav sig iväg till grönare nejder. Vi hittade henne aldrig. Vilken fantastiskt fin damm ni har. Vore jag sköldpadda skulle jag i alla fall stanna kvar i den fina dammen/ Kram Titti

    SvaraRadera
  6. Så tråkigt med lilla "Bulldozern"! Hoppas hon kommit till rätta när jag skriver det här. Drifterna är starka förstås, att gömma sig undan med sina ägg, och då är de säkert uppfinningsrika att hålla sig undan. Förstår att man fäster sig!

    Du har en underbart vacker damm som hon säkert vill återvända till! Så rofyllt att sitta där och titta på både fisk och sköldpaddor!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  7. Nej så tråkigt! Jag hoppas verkligen att hon snart får lust att gå hem igen.
    Vilken fantastisk damm ni har anlagt. Måste vara en oas för alla invånare, och även för er att se ut över.
    Kram Eva

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.