torsdag 17 juli 2014

Torups slottspark

För två år sedan kom jag över en lista med 27 skånska slott och slottsträdgårdar. Sedan dess försöker jag beta av varenda slott och slottspark som finns med. Det går i sakta mak framåt (vi har bara besökt sju stycken) eftersom jag inte tycker att det är någon större brådska. Nä, istället vill jag njuta av varenda upplevelse och riktigt suga på karamellen innan jag siktar in mig på nästa resmål.

Idag blev det ett besök i Torup. Besök gärna deras hemsida om ni är nyfikna. Klicka här.

Det var en härlig utflykt. Omgivningarna var helt fantastiska och det fanns väldigt mycket vackert att se. Rosorna var visserligen i stort sett överblommade och dahliorna hade inte riktigt öppnat sig än, men det fanns annat som verkligen var värt besöket.


Rosor och lavendel i en perfekt cirkel kring den gjutna dammen. Snyggingen därborta är min man. :-)
 

Vallgraven var lite grön, men härligt fin. Kanterna ner mot vattnet var vilda.
 

Slottet från en annan vinkel. Jag gillar verkligen lummigheten som fanns i området.

Rosengången. Rosorna var tyvärr överblommade, men lavendeln var fortfarande fin. Mängder av fjärilar, bin och humlor surrade i gången.

Ännu mera slott. Vattnet var fullt av näckrosor.

I en slänt fanns de här humlestörarna. De såg nästan ut som ett konstverk där de stack upp ur gröngräset.

Inne i köksträdgården. Den var inte särskilt stor, men det viktigaste fanns med.



På slottets ena sida fanns en vacker lång mur. Här kommer dahlia inom kort slå ut. Vi var nog en vecka för tidiga för att få njuta av den färgprakten. Lite synd är det allt.

Borta vid körsbärsallén växte blåklockor, rödklöver och andra vilda blommor. Blåklocka är en stor favorit, så den skulle såklart med på bild. (Även om det innebar att jag fick krypa på alla fyra med rumpan upp i vädret...)

Efter besöket i den fantastiska slottsträdgården tog vi en promenad till Statarmuseet där vi tog sikte på fikat. Det blev "Astas kakfat" och kaffe.

Kaffekopp och tekopp fick man välja själv ur de vackra skåpen..

Tja, bilden är lite suddig, men den fick hänga med ändå. Ni är ju tvungna att se det charmiga träskåpet. :-)
 
Ja, det var dagens utflykt. Det är verkligen värt ett besök!

6 kommentarer:

  1. Om Torups slott har jag läst en del. Vi har en bok "Historien om Torup". Vi har även varit där. Även fikat på Statarmuseet. Då vi var där hade de helt enorma dillkronor och vi hade inga (till kräftorna) och vi fick köpa.

    SvaraRadera
  2. Ser väldigt trevligt ut och så gillar jag fik med uddakoppar och känsla.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  3. Härligt att läsa om er utflykt till Torup! Vackra bilder! Vi planerar en semestertripp och vem vet, Torup blir kanske en anhalt? Ser fint ut!
    Kram Annika

    SvaraRadera
  4. Vilken kul idé att besöka skånska slott med parker! Har varit vid Torup ett flertal gånger men måste erkänna att jag inte gått i parken däremot besökt museet och skogen.
    Må så gott!

    SvaraRadera
  5. Det där var väl en bra idé? Att besöka alla skånes slott och herrgårdar. Fast jag hade bara besökt de där det finns café ;) Det är liksom grejen med utflykt tycker jag - godisgrisen.

    Det ser väldigt fint ut. Speciellt tegelmuren gillar jag. Kanske får ni åka dit om en vecka eller två för att kolla in dahlia-blomningen. Det är nog något alldeles extra.

    Ser fram emot inlägg från resterande 20 besök!
    Kram Tamara

    SvaraRadera
  6. Tack för rundturen! Mycket intressant. Sverige har verkligen många små guldkorn att besöka. Tycker om de olika kopparna i cafeet.Ha en fin sommar!

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.