söndag 13 juli 2014

Tankar vid regniga dagliljor


Regn, regn, regn. Blött, blött, blött.
Fast det är helt okej eftersom trädgården verkligen behöver det. För en halvtimme sedan tog regnandet en paus och jag skyndade mig ut för att gå en runda.

Jag tog sikte på dagliljorna idag. De är lätt mina favoritväxter. Jag vill ha alla! Ska nog försöka övertala maken om att vi behöver ha det. Alla alltså. Vi får se hur det går.

Somliga har blommat över. Andra väntar jag fortfarande på. Dessa blommar just idag:

Catherine Woodbury

Ljust gul lilja. Tyvärr saknar jag namn.

Orange/gul daglilja. Betydligt mindre röd i verkligheten.

Happy returns

Pardon me

Strawberry Candy. Kan dock inte minnas att den var så mörk!

Trigger. Betydligt mer orange i verkligheten.

Medan jag kryper ner i varenda daglilja jag ser tänker jag på de senaste tjugo åren. Vår äldsta son fyller 20 år idag nämligen och jag kan inte begripa hur det har gått till. Jag minns bestämt att hela han fick plats på en huvudkudde när vi kom från Karolinska. Nu är han 1.95 lång, har skägg och muskler. Fanns verkligen allt han blev i det lilla knytet? Den lille som kom fram den där heta julinatten för tjugo år sedan? Den natten då personalen på BB knappt hade tid med oss eftersom Sverige spelade fotboll i USA? Konstigt och mystiskt är det allt.

Jag tittar ner på dagliljorna igen och inser att det är precis samma sak med dem. Tänk att de små knopparna snart ska blomma ut i allsköns färger och former och bli något alldeles fantastiskt.

Tja, så kan man tänka när sonen fyller år och när dagliljorna är täckta av regndroppar.

4 kommentarer:

  1. Här har vi också en 20-åring. Föddes den 7 juni, precis innan VM började alltså. Minns så klart hela den sommaren väldigt tydligt. Dottern är inte så lång men ändå undrar man ju hur tiden kunde gå så snabbt.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Grattis till ynglingen!
    Vackert med våta dagliljor och de har så roliga namn. Håller med om att man vill Ha alla!
    Kram
    Anette

    SvaraRadera
  3. Underbart med dagliljor! "Pardon me" var väldigt snygg. Inte behövde den be om ursäkt, så läcker som den är/ Kram Titti

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.