måndag 21 juli 2014

Spretig sommardag

Maken och jag åkte bil under förmiddagen.

Tanken var att vi skulle till Stehag och besöka deras trädgårdscenter, men det gick sådär... Efter 40 minuter i bil enkel väg fick vi glo på deras stängda grind där en sned handskriven skylt informerade oss om att de hade semesterstängt vecka 30-31. Sånt kan man faktiskt tycka att man borde informera om på sin hemsida. Tant Ellinor blev lite butter och skickade ett mail till företaget där jag föreslog detta.

Vi åkte vidare till Eslöv för att besöka stället där maken köpte sköldpaddorna tidigare i somras.
De hade semesterstängt.
Eftersom vi inte hade kollat på hemsidan så skickade Tant Ellinor inget buttert mail.

Vi åkte till Trollenäs slott. Slottet och slottsparken finns med på min Slottsträdgårdslista, så vi såg fram emot något härligt fantastiskt.
Det var mest gräsmatta, men vattenblänket var fint. Och slottet kommer nog att bli väldigt tjusigt när det är färdigrenoverat. Fast ogräset växte meterhögt, så slottets trädgårdsmästare har nog semester... Men nu har jag prickat av ännu en punkt på min lista. :-)





Det är varmt nu. Värmeböljan sköljer över oss dagligen och till och med jag (som är en soldyrkare av hög rang) tycker att man kan sitta inne mitt på dagen. Favoritdrycken är kolsyrat vatten, is, citronmeliss och gurka. Det läskar gott!



Maken knåpade ihop en hylla till växthuset i eftermiddags. Jag blev så nöjd! Än så länge har jag inte flyttat in helt och fullt - det är bara filtarna som kommit på plats - men i morgon ska jag bo in mig. Tack för den!



Dagen avslutades med en kvällspromenad. Yngsta dottern och jag tog en tur längs landsvägen. Luften var helt fantastiskt stilla. Det doftade gott och utsikten var härlig!



 
 
En spretig, men härlig sommardag, har tagit slut. Vi ses i morgon!


7 kommentarer:

  1. Tant har all anledning att få vara butter, tycker det liksom lättar på det mesta inombords. När man buttrat färdigt känns allt så mycket bättre!

    SvaraRadera
  2. Vilken bra målsättning! Att besöka en massa slottsparker, alltså! Krapperup ser ju helt underbart ut med dammar och broar. Humlestörarna i Torupspark är fina, ger mig inspiration om hur man kan få lite höjd här hemma innan träden växt till.

    Du har gett mig lite tankar om vad man kan hitta på under en semestertripp! :)

    Hyllan som din man byggt är jätteläcker!
    Kram Annika

    SvaraRadera
  3. Ja ibland blir sommardagarna lite spretiga... Kanske är det semestern och värmen som gör att de inte riktigt blir enligt planerna? Lät ändå som en skön måndag!
    Önskar dig en fin tisdag! /Eva, Tinibelli

    SvaraRadera
  4. Ibland blir det inte som man tänkt sig. Trist att det inte fanns info om semesterstängt. Förstår din irritation.
    Jag har fortfarande en hel del kvar på min sommarlista att åka till. Nu är det för varmt tycker jag. Dessutom är detta enda veckan som vi är lediga alla fyra så nu vill vi vara tillsammans.
    Ha en bra dag!

    Kram

    SvaraRadera
  5. Så trist med semesterstängt just när ni skulle dit. Snygg hylla, absolut.
    Jaså det var ogräs i parken. Men han som sitter där, kunde inte han klippa? Det ser ut som han klipper tånaglarna istället. Ja, det kanske också behövdes.

    SvaraRadera
  6. Så irriterande när det inte riktigt blir som man tänkt - bra att tant Ellinor skickade mail! Men vilken avslutning på dagen - det ser helt underbart ut! Jag är också soldyrkare men håller med dig, mitt på dagen då håller jag o lillasyster oss inne. Imorse sa maken att SMHI utfärdat en klass 1 varning... För höga temperaturer!!! Ojojoj!Tur vi har en liten pool i trädgården! =)
    Ha det fint i värmen!

    SvaraRadera
  7. Ja så kan det bli ibland när man åker på utflykter, förstår att du blev lite irriterad, det hade jag också blivit! Ambitiöst med en slottslista över slott att besöka, kul idé!

    kram i sommarvärmen ( och åskan och regnskurarna)
    louise

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.