fredag 11 juli 2014

Pysselstund

Sjutton finfina vitlökar blev det i år. För vår familj kommer det utan tvekan att räcka ett helt år. Frågan är snarare vad vi ska göra med allihop...

Självklart såg jag Sommar med Ernst igår och precis som vanligt slår min pysselsträng an efter ett avsnitt med Sveriges allra mest barfota pysselman. Men jag kände verkligen inte att jag behövde klippa till ett plåtansikte, så det fick bli något helt annat. En vitlöksfläta.

Jag har aldrig flätat vitlök förut, men inbakade flätor har jag gjort många i mina dar. Jag satte mig på gröngräset med vitlökar, handskar och tålamod. Handskarna slängde jag omgående över axeln (det kändes bara klumpigt) men vitlökarna och tålamodet hängde med till slutet.

Tja, den blev lite sned och vind, men vad sjutton. Den är hemgjord och det är första försöket någonsin. Jag är nöjd. Nu hänger den i köket och väntar på att bli använd.

 

10 kommentarer:

  1. Snyggt! Och vilka fina vitlökar. Det påminner mig om att gå ut i lnadet och kolla hur mina ser ut i år! Kanske dags att skörda?
    Önskar dig en skön helg!

    SvaraRadera
  2. Jättefin fläta! Flera av mina sorter är så hårda i stjälken tyvärr att det är omöjligt att fläta dom. Men när de torkat en del så brukar det gå lättare.
    Här äts det massor med vitlök - har du prövat att baka i ugnen? då blir de milda och goda. Du kan ju alltid spara de största klyftorna till utsäde.
    Lycka till!
    Malin

    SvaraRadera
  3. Vilken fin fläta. Att den redan är klar vitlöken. Jag trodde jag hade en månad till på mig.

    SvaraRadera
  4. Tomatsås med vitlök, aioli som sås till både kött och grönsaker, späcka rådjursstek eller lamm, ja listan med vitlökskryddade maträtter kan göras lång. Pesto med mycket vitlök är supergott. Vad vore livet utan vitlök! Söt fläta.
    Trevlig helg
    Anette

    SvaraRadera
  5. Jättefin fläta! Nu har ni vitlök för ett bra tag framöver! Provade att skörda en av mina vitlökar idag och den såg finfin ut så kanske ska jag skörda allt snart.

    Bra att du påminde mig om barfota-Ernst! Måste titta på svt-play, missade avsnittet. :)

    Kram Annika

    SvaraRadera
  6. Oj så fint! INgen vitlök här i år.

    Kram

    SvaraRadera
  7. Sjutton vilken snygg fläta!
    Ernst har jag inte kollat en enda gång på i år. Å andra sidan har jag inte kollat på nåt annat heller sedan fotbolls-VM började. Sambon har däremot sett alla matcher. Typ...

    Hur har det gått med Bulldozern. Är hon tillbaka? Hoppas verkligen det.

    Smartaste snigelvapnet jag sett. Smart gubbe! Låter du bara de massakrerade sniglarna ligga kvar? Jag klipper mina och lägger de i en plastpåse. Men å andra sidan har jag inte så många som ni har. Peppar, peppar.

    Kram Tamara

    SvaraRadera
  8. Snyggaste lökförvaringen! Hoppas att er sköldpadda längtar hem när hon väl lagt sina ägg. Brukar de inte bara strunta i dem när de väl är lagda?

    SvaraRadera
  9. Nej, vem behöver ett plåtansikte;-). Älskar vitlök och din fläta blev väldigt fin, svårt att tro att det var första gången.

    Önskar dig en fortsatt fin vecka.

    Kram Eva

    SvaraRadera
  10. Åh jag ångrar varje vinter att jag aldrig får till det med vitlökssådden på hösten! Hur svårt ska det vara! Dina vitlökar ser finfina ut!

    kram louise

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.