tisdag 1 juli 2014

Den lilla köksträdgården

Jag är så nöjd med min lilla köksträdgård! I våras när jag satte igång hade jag en väldigt tydlig bild av hur jag ville ha det, och jag kan leende konstatera att det blev precis som jag ville. Tja, snart i alla fall. Den lilla pergolan saknas fortfarande... Och lådorna ska målas svarta... Och ruinen ska på plats i bakgrunden... Men förutom det är allt precis som jag ville.

Kökslådorna är precis lagom stora - 120x200 och rymmer en hel massa grönsaker. Däremot kan jag tycka att jag har sått en väldig massa märkliga saker i år... saker som jag inte kan skörda av utan bara gå och vänta på. Nästa år ska jag göra det lite annorlunda.

Foto från altanen. Runt omkring området finns det rabatter och träd. Längst upp till höger skymtar växthuset. Ruinen ska stå vid häcken, längst upp till vänster i bild.
 

Från andra hållet.


Här växer jordärtskockorna Bianca. Vilken växtkraft! Enligt uppgift ska de bli ytterligare en meter höga. Hoppas att de inte spränger lådan...


Här samsas blomkål och sockerärt. Men jag tycker det växer dåligt. Kan det bero på jorden tro?
 

Kronärtskockan är full med småkryp, men växer fint ändå. Ska försöka övervintra plantan och hoppas på ännu fler skockor nästa säsong.
 

I en av lådorna samsas persilja, rosmarin, majs och ringblommor. På andra sidan ringblommorna finns kronärtskockorna. Jag har nio plantor majs av sorten Minipop, vilket är på tok för lite eftersom jag skördar dem som minimajs. Att vänta i en vecka för att sköra fem minimajs är dålig utdelning... Men vansinnigt goda är de i alla fall!
 

En av kökslådorna har jag delat på längden med ett lågt flätat pilstaket. I ena halvan sitter tre nyplanterade sparrisplantor och de verkar trivas fint. De skjuter nya stänglar hela tiden. Kul! Ser fram emot 2017 när jag får skörda...


På andra sidan det flätade pilstaketet samsas bladdill, krondill och ringblommor. De växer så det knakar och är riktigt frodiga! Kul!
 

Rädisor. Förstås. Kan man ha en köksträdgård utan rädisor? Hos mig är de i alla fall ett måste. Det här är nog femte omgången och de är sååå goda!

6 kommentarer:

  1. Att odla i lådor verkar vara modellen. Det ser prydligt ut, verkar mer lättskött och det verkar växa minst lika bra som på friland. Men jag tror inte det är läge att föreslå det här.

    SvaraRadera
  2. Så frodigt och fint i dina lådor, men jag tror du behöver några fler till nästa år : )
    Kram Anette

    SvaraRadera
  3. Så fint och prydligt du har i din köksträdgård. Härligt att kunna odla själv så vet man att det är giftfritt./ Kram Titti

    SvaraRadera
  4. Å vilken odlingsglädje! Önskar mig också en köksträdgård så det är kul att få kika på din. Det där med lådor på 120x200 lät ju lagom stort! Jordärtskocka har jag också och det är läckert i september när de står skyhöga och blommar i gult. De gav oss många goda måltider i vintras. Kronärtskockor lockar och sparris (jag måste bara skaffa mig tålamod...)
    Ha det gott!
    Annika

    SvaraRadera
  5. Härligt att känna att det blev som du tänkt, nästan ;). Det ser ut att vara bra växtkraft hos dig. Här växer det mesta bra i år men inte de gröna brytbönorna och inte luktärtorna heller.

    Kram

    SvaraRadera
  6. Jisses vilken frodighet i lådorna! Gröna fingrar har du gott om. Hehe.
    Du har inte lust att komma hit och lära mig ett och annat om grönsaksodling? Jag är kass på just den biten. Glömmer vattna. Missar att gödsla och plocka. Det blir ICA:s grönsaker mestadels. Inget annat än "skandal" ;)

    Läste om din jordmandel. Har-aldrig-hört-talas-om-det. Men det ser ju fint ut. Blir säkert toppelitopp ska du se.

    Kram Tamara

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.