tisdag 22 juli 2014

Bygger ruin i hettan

Ruinbygget är igång. Men eftersom värmeböljan sköljer över oss så går det lite långsamt framåt. Vi orkar helt enkelt inte bära och släpa tegel och stenplattor i hettan.

Så här ser det ut just nu:


Som ni ser blir det inget murande. Det beror på att jag har pluggat på kommunens regler och för att slippa undan bygganmälan och liknande så valde vi att göra en portabel vägg. Alltså en vägg som inte är permanent. I vår kommun gäller tydligen bygganmälan för murar som blir högre än 50 cm...
Det var också regler kring hur massiv "väggen" skulle vara - om 50 % eller mer är luft så behöver man inte heller göra en anmälan. Fast jag är osäker på om det bara gällde träkonstruktioner...
Hur som helst - för att vara på säkra sidan blev det en ruskigt trasig vägg som inte är permanent. :-)

Träfönstret är platsbyggt av maken. Det är gjort av spillvirke och det finns inga glas i ramarna. Med tanke på fåglar och annat djurliv vill jag inte ha glas. På kort tid borde den få en ruffig patina.

Men det är inte klart än. Det ska dit ett golv och någon form av regel. Fast vi jobbar på i lugn och ro, så det slutliga resultatet visar jag upp så småningom. Det ska såklart dit växter också. Från början lutade det åt vita växter, men nu när jag ser teglet så är jag mer inne på rött/orange/gult. Kanske en röd klätteros? Någon som har något bra förslag på en lämplig sort i så fall?



15 kommentarer:

  1. Vad fint det blir! Men jag fattar inte riktigt? Menar du att det skulle behövas bygglov om ni murade den? För bygganmälan är väl något annat? Måste det inte vara en viss längd/storlek för att falla under bygglovsplikt? Bygganmälan är väl bara att göra annars... Jag rör nog i hop det:)

    Kram i sommarvärmen
    louise

    SvaraRadera
  2. Vilket kul projekt, men ta det lugnt i värmen. Det blir säkert jättefint när det är klart. Ha det fint/Carita

    SvaraRadera
  3. Spännande med eran mur. Ser fin ut!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  4. Jättefint! Vilka märkliga regler det finns. Hade jag ingen aning om faktiskt.
    Ta det lugnt i värmen.

    Kram

    SvaraRadera
  5. Alltså, när det gäller kommunala regler så tvår jag mina händer, fast att läsa paragrafer har varit ingredienser i mitt yrke, men ibland bara orkar man inte. Men nu ser det ju ut att bli ett bra mellanting. Men hur fäster ni stenarna vid varandra......inget murbruk, eller förstod jag fel? Hur som helst, fantastiskt snyggt och läckert. Häll, vad är det, filmjölk på, så får det patina fortare har jag för mig jag läst nånstans.....
    Agneta kram

    SvaraRadera
  6. Byggnadesregler, inte lätt! Kul att du tog oss till Trollenäs, har inte varit där på länge. Mer lavendel än jag har! Får plantera mer till nästa år, ha,ha!

    SvaraRadera
  7. Det blir kanonfint! Tycker också det skulle vara fint med de heta färgerna som du funderar på till teglet. Flammentanz kanske?

    Alltså, byggregler är ett näste att ta sig igenom och svårt att få enhetliga svar ibland. Det tog lite tid innan vi visste om vi kunde bygga eller inte.

    Kram Annika

    SvaraRadera
  8. Vilken fin ruin! Ni är fantastiska som orkar med sånt i värmen:-)

    SvaraRadera
  9. Vilket roligt projekt! Men i värmen ... Ja, då får man nog ta det lite lugnt så man inte får värmeslag. Ska bli kul att se fortsättningen.

    /Jenny

    SvaraRadera
  10. Oj vad läckert!!! Blir ju en väldigt mysig hörna det där...
    Och en fin känsla av fönster har ni fått till. Ska verkligen bli kul att se fler bilder framöver. Ta det lugnt i värmen bara! Kram Eva, Tinibelli

    SvaraRadera
  11. Men hur läckert är inte det där?!! Superfint och superinspirerande! Ska genast visa bilden för min man, - ett av få trädgårdsprojekt som jag tror han skulle kunna tända till på.
    Klätterrosor kommer att bli toppen. Några röda sådana har jag inte själv, men min mamma planterade nyligen "Sympathie", som är fantastiskt vacker och frodig. Remonterar dessutom, så att njutningen blir långvarig.
    Ska bli kul att se hur det hela fortskrider! Sommarkram!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  12. Ser spännande ut. Om man inte murar, kommer det att hålla då? Fast växterna kanske gör att det blir stabilt. Hoppas de växer lagom snabbt. Jag skulle valt en gul eller vit klätterros.
    Stekt squash i bitar - nej, det har vi kvar att prova. Låter inte alls fel.

    SvaraRadera
  13. Snyggt!!!!
    Sådan vill jag också göra.
    Tack för att du visar.
    Annika

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.