torsdag 31 juli 2014

Bianca - köksträdgårdens regerande drottning

Jösses vad jordärtskockorna växer! Visserligen visste jag att de kunde bli tre meter höga, men nu - när de verkligen ÄR tre meter höga - känns det enormt!
I våras knölade jag ner 12 knölar i jorden och då tyckte jag det kändes lite snålt. Men nu inser jag att det hade räckt med fem... Blir det många jordärtskockor av det här? Så som det växer är jag rädd att jag kommer att bada i knölar i vinter. Härnäst måste jag leta upp mängder med recept.






Det här är första året med min köksträdgårdshörna. Nästa år kommer jag att göra helt annorlunda. Fast det tar tid att lära känna sin köksträdgård tröstar jag mig med. Man kan väl inte göra allt rätt första gången. (Mina tänder gnisslar när jag erkänner detta. Jag är nämligen sån som verkligen måste kunna allt perfekt redan innan jag ens har försökt...)
Vissa saker växer otroligt bra. Dillen är 1.60 hög och kronorna är stora som tallrikar. Majsen har mått finfint. Och jordärtskockorna stortrivs. Brytbönor och morötter har det gått sämre för. Nåja. Det är bara att bita ihop och prova vidare. Har redan planer för nästa års odling. :-)

3 kommentarer:

  1. Det är en riktig djungel du har där i din köksträdgård! Grattis till att lyckas med dillen! Det har jag gjort en gång och aldrig mer. Den bara dör hos mig. Visst är det också så att man måste prova sig fram. Vilket som tar överhand över allt annat, vilket som inte trivs och hur tätt eller glest det ska vara. Man blir nog aldrig färdiglärd, och tur är kanske det för då försvinner ju ett spännande moment i livet:)

    kram louise

    SvaraRadera
  2. Det går aldrig att lyckas med allt, vädret är sällan lika två år i rad :) Skockorna kommer att bli så mycket gott...du kan ta en del skocka och två delar potatis och göra mos, ungefär samma blandningsförhållande i gratäng, de blir en fantastisk soppa och också kokt kall skivad i en sallad är den mums. Jag kan inte få för många i vårt land och det bästa är att den kan stå kvar under lövtäcke att skördas efter hand och inte behöver ta plats i kylen :)

    SvaraRadera
  3. Så frodigt och fint i din köksträdgård! Ja jordärtskockorna kommer du att ha mycket glädje av hela vintern! Vi skördade mängder i november förra året, gav bort en massa och hade ändå så det både räckte och blev över. Sen skördade vi lika mycket i februari och trodde sedan att vi fått bort alla knölar ur pallkragen. Men icke sa Nicke - vi har lika mycket i år, några knölar hade gömt sig undan. En gång jordärtskockor, alltid jordärtskockor sägs det! Men vad gör det så länge man begränsar dem till en pallkrage!
    Å jag blir ännu mer sugen på att göra en riktig köksträdgård när jag ser dina bilder!
    Kram Annika

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.