tisdag 10 juni 2014

Tomtgräns-projekt


Termometern i köksfönstret visar för tillfället 28 grader i skuggan. Ute i trädgården är det brännande hett. En helt fantastiskt skön sommardag!
Men tror ni jag sitter still och vilar i sommarsolen? Näpp.  Just idag kom jag nämligen på den brillianta idén att gräva och plana ut en yta på 10 x 0,5 meter samt fylla på med ny jord. På den allra hetaste platsen i hela trädgården dessutom - gränsen mellan vår tomt och grannens. Så här i efterhand ett helt idiotiskt tilltag såklart. Resten av dagen håller jag mig i skuggan och dricker vatten.

Tomtgräns-projekt alltså.
När vi flyttade hit bestod gränsen av en enorm bok samt 10-12 popplar. Alla dessa träd är borta sedan många år tillbaka pga olika anledningar.
Från och till under de senaste två åren har jag försökt få både fläder och schersmin att ta sig, men det har inte lyckats särskilt bra eftersom grannens son är extremt bra på att köra åkgräsklippare... Ända ut i tomtgränsen vill han uppenbarligen klippa. Varenda planta jag har satt har blivit halshuggen. Nåja. Det har inte spelat så stor roll eftersom det har varit enkla sticklingar som stuckits ner. Bara att ersätta med nya försök.

Ett av förra årets planteringsförsök. En fläder. Några grenar har försvunnit i åkgräsklipparen, men nu håller jag tummarna för att den växer till sig.
 
Idag satte jag alltså in den stora stöten. Jag grävde upp ytan fram till tomtgränsen, grävde om befintlig jord samt la på ny. Jag har lagt ut stockar och klippt ner allt ogräs på deras sida. Inom en mycket snar framtid hoppas jag att mina pilsticklingar har slagit rot så att jag kan plantera dem. Sen kan jag bara hoppas att de kommer undan grannkillens framfart.
Jag gillar visserligen våra grannar, men jag vill gärna ha en buskig gräns. Att inte ha något "vägg-aktigt" får den här delen av trädgården att kännas naken.

På vår sida växer det daggkåpa i slänten.
I jordbädden intill grannens gräsmatta är det nu tänkt att det ska bli en vägg av pil.
 
 
Åt andra hållet. Den gröna "pinnen" längst ner i bild är en schersmin. Vi får se om den klarar den omilda behandlingen. Längst bort växer syren och fläder i en enda salig blandning.
 
Nä. Nu ska jag gå ut igen. Men jag kommer att hålla mig i skuggan. Med en glass. :-) Ha det fint!

14 kommentarer:

  1. En liten försynt fråga - pratar ni inte ihop er? Våra grannar på ena sidan ville inte ha häck eller någon avgränsning. Så då har vi inte det. På andra sidan kom vi överens om häck.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En väldigt klok fråga. Jag borde naturligtvis ha skrivit svaret på detta i inlägget. :-)

      Grannarna är inga trädgårdsmänniskor men är ägare till en väldigt stor tomt. Den del som angränsar till vår tomt är de i stort sett aldrig på.
      Under flera år har vi pratat från och till om den här gränsen och de har hela tiden tyckt att jag och mannen får göra precis som vi vill och plantera precis vad vi vill men att de vill hålla sig utanför. Det har varit helt ok med alla.
      Att sticklingarna har blivit nedklippta beror endast på att den 13-åriga sonen inte har koll på var tomtgränsen går. :-)

      Anledningen till att det sker en kraftansträngning just nu är att grannarna flyttar i augusti. Jag vill alltså ha en hyfsat synlig tomtgräns när det kommer nya grannar.

      Tja, jag hoppas att det blev lite tydligare nu.

      Ha det fint!

      Radera
  2. Oj, vad du har slitigt idag. Här har det inte blivit många knop. Krattat grusgångarna i köksträdgården.
    Lycka till med häcken och framförallt med de nya grannarna.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  3. Det kommer bli kanon med en häck men som sagt...inte bästa dagen att börja gräva kanske?
    Men jag gör oxå såna impulsiva grejer och fattar precis hur du känner! Vill man så gör man, oavsett väder!

    Kram

    SvaraRadera
  4. Ja, då förstår jag. De vanliga jordgubbarna, lingonen och allt det här är säkert det bästa. Men det var tomatpotatisen som fick mig att börja spåna.

    SvaraRadera
  5. Ibland får man sina infall när det kanske inte är helt lämpligt, som i värmen. Så kan det gå...
    Jag har full förståelse för att du vill ha buskig gräns mot grannarna, antingen man gillar dem eller ej. Hoppas det blir bra nu.

    Kram

    SvaraRadera
  6. Oj, vilket slit på årets hittills varmaste dag. Kan ju faktiskt vara bra att plantera något som du vill ha illa kvickt innan de nya flyttar in. Vem vet vad de har i tankarna.

    Du är varmt välkommen till min trädgård den 29:e!!

    Kram,
    Maria

    SvaraRadera
  7. Kan nog vara klokt att markera gränsen med något innan nya grannarna kommer. Men just den här dagen har väl varit årets varmaste hittills så jag förstår om du behöver fylla på med vätska efter det arbetet! :)

    SvaraRadera
  8. Wow vilket jobb du har gjort idag!!! En stor klapp på axeln och en stor härlig glass förtjänar du! :-)
    Det här med grannar kan ju vara så känsligt. På ett håll har vi kära grannar som har vackra kaprifoler som väller över vårt staket ( de har frågat och vi har sagt att det är ok) - de njuter vi bara av. Men så på andra sidan har vi en icke lika trädgårdsintresserad granne som låter thujor och buskar bli galet höga och som då skuggar vår trädgård... Hoppas ni får trevliga grannar i augusti i allafall!

    Trevlig kväll Ellinor!

    SvaraRadera
  9. Alltid pirrigt med nya grannar, hoppas det går bra med sticklingarna så du får den avgränsning du önskar dig.
    Hälsar
    Marta

    SvaraRadera
  10. Så mycket slit i värmen. Lycka till med pilväggen. Det blir fint men kanska mycket att klippa för dom växer väl fort. Ha en fin kväll/Carita

    SvaraRadera
  11. Kul med trädgårdsprojekt. Jobbigt, men kul. :)
    Och så befriande roligt när det väl är färdigt.

    SvaraRadera
  12. Halloj
    vilket jobb du utfört i hettan...
    Vi hade radhusgrannar som var mer än skeptiska till det pilstaket som vi ville sätta upp på vår sida av gränsen som var mellan oss. Deras tomt var dessutom en meter över våran så de såg liksom ner i vår trädgård. MEN när staketet var på plats insåg de hur trevligt det var att ha en avskärmning... De var efter detta typ alltid i sin trädgård... Vi var absolut aldrig oense men det var så skönt när de kom och tackade för att vi satt upp det vackra pilstaketet som också gjorde att deras växter mådde bättre med lite lä...
    Lycka till med nya grannar!
    Malin

    SvaraRadera
  13. Låter som ett lite halvjobbigt projekt men när man väl är inne i arbetet brukar det gå rätt bra! Jag är sällan trött på mina egna projekt men kan tycka att det verkar väldigt jobbigt när andra ska arbeta:) Ser fram emot att se resultatet!

    kram louise

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.