söndag 22 juni 2014

Klematis - en favorit

Jag gillar klematis i de allra flesta formerna. Jag skulle gärna ha drösvis med klematis i trädgården och det enda som egentligen hindrar mig just nu är mängden klätterplatser.

Nära huset har vi en rymlig altan och längs ena långsidan har vi en upphöjd rabatt där diverse samsas. (Ja, det är nog det genomgående temat för vår trädgård - att planteringarna är lite hur som helst. Men så vill vi ha det.)
I den här upphöjda rabatten stortrivs jordgubbar, timjan, lök och klematis.

Diamanta Regal
Blommorna är fantasiska. De är helt oemotståndliga och varje gång jag går förbi måste jag stryka dem över kronbladen.

Clematis Piilu
Det roliga med den här sorten är att det först är sex kronblad. Men på något magiskt sätt dyker det upp fler och fler och tillslut liknar de nästan Diamanta Regal

Nere i trädgården blommar Summer Snow för fullt. Alpklematisen har inte visat upp sina blommor än, men plantan är stor i år så förhoppningsvis bjuder den på mängder av lila blommor. Nelly Moser har inte velat över huvudtaget i år. Jag hoppas att det beror på att jag har flyttat den och att den bara är lite sen i starten. Vid husets kortsidor blommar Jackmanii troget. Den verkar klara allt - stormar, ösregn, iskalla vintrar och brännande somrar.

Ja som sagt. Klematis skulle jag kunna ha hur många som helst. Borde verkligen ha lite fler klätterplatser. :-)

9 kommentarer:

  1. Det finns så många fina, så det är att man måste ha plats. Annars skulle man kunna ha många fler. Den första ser inte ut som en klematis utan mer som en aster vid första anblicken.

    SvaraRadera
  2. Diamanta Regal är ju helt underbar!
    Jag kanske får plats med en sån på pergolan, tillsammans med kaprifol och blåregn :)

    SvaraRadera
  3. Vilka fina klematis! Visst är de härliga, och precis som du tänker jag när de blommar att man skulle ha flera... Vad lustigt med Piilu som får fler kronblad vartefter. Trolleri? ; )

    SvaraRadera
  4. Kan bara hålla med om att klematis är helt ljuvliga att ha lite överallt i trädgården.
    Min Nelly Moser är överblommad, men var helt fantastisk i år (som du kanske minns från bilderna jag la ut på bloggen). Nu väntar jag på att Summer Snow ska ta fart och en annan vit som jag tappat namnet på. Men jag vill ha fleeeeer! Det får nog bli det i sommar.
    Må så gott!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  5. Klematis är verkligen vacker. Din Diamanta Regal var verkligen annorlunda, för mej i alla fall. Mycket vacker!

    SvaraRadera
  6. Har inbillat mig att Klematis är något som är svårt att klara av. Men när du skriver att det finns sorter som klarar allt så blir jag ordentligt sugen på att testa. Inspirerande bilder!
    Må så gott!

    SvaraRadera
  7. Din Diamanta Regal var otroligt fin! Har aldrig sett den förut. Tänk så många fina sorter det finns...underbart/ Kram Titti

    SvaraRadera
  8. Gillar också klematis och funderar på klätterplatser här hemma. Får väl bli några träd, kan jag tro. Jackmaani har jag erfarenhet av från där jag bodde förut, men annars ingen aning. De verkar dock vara ena riktiga överlevare efter vad jag sett! Din Diamanta Regal är läcker och din Clematis Pilu var ju spännande!
    Ha det gott!
    Annika

    SvaraRadera
  9. Klematis är verkligen ett måste :)
    Jag har ett par som klättrar på kedjor som jag hängt i trädgrenar som når ut över rabatter. Tips;)

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.