tisdag 24 juni 2014

Jordmandel och tomater


Årets pris i kategorin Jag-har-ingen-aning-om-vad-jag-pysslar-med-och-hur-det-här-ska-se-ut går i år till krukorna med jordmandel. Eftersom jag aldrig har sett en jordmandelplanta förut, än mindre smakat jordmandel, så famlar jag i totalt mörker. Fast nog tycker jag att de ser friska ut. Kanske behöver de månne större krukor? Någon som vet?

 
Tomaterna mår fint, det ser jag i alla fall klart och tydligt. Såna har jag haft hand om förut nämligen. På förpackningen till den gula körsbärstomaten "Ildi" står det att plantan ska bli ca 100 cm. Ha! säger jag om det. Mina når mig till nästippen - dvs ca 1.60 alltså. Och vilka blomklasar! Helt enormt! Ska alla de där verkligen gå fram? I så fall måste jag komma över många bra recept.

Ildi. Ska alla dessa blommor bli tomater??
I jordbädden finns även tomaterna Black Cherry och Jordgubbstomat. Den sistnämnda är nog min favorit. En väldigt god röd tomat!

Jordgubbstomat

Black Cherry
Och nu väntar jag. Och när jag tycker att det går för långsamt, och när jag tycker att det är för tråkigt att vänta, så vattnar jag och pratar snällt med dem. Vill gärna kunna gå in i växthuset och plocka åt mig lite gottisar när jag ändå är ute i trädgården ju. Som lite extramat liksom.

7 kommentarer:

  1. Oj, vilka klasar! Ja, det är lite spännande med sådant som inte "håller sina mått" så att säga :).
    Kram

    SvaraRadera
  2. Hej på dig
    jag har odlat jordmandel i några år och rekommenderar dig att sätta dom i större krukor med bra jord... Ju större kruka ju fler mandlar är min erfarenhet. De är supergoda! Det är ju ett gräs egentligen och det är enligt mig väldigt snyggt! Kul att du testar. Kommer snart ha ett inlägg med mina krukor med jordmandel...
    Sköt om dig
    Malin
    Ps på lördag från kl 10 är det loppis med liten matmarknad i Billinge, där vi kommer stå.

    SvaraRadera
  3. Glömde skriva att jag sätter en eller två mandlar i varje kruka... Det räcker!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det Malin! Jag har kanske snart lärt mig hur man ska göra... :-) Nästa år borde det gå ännu bättre.
      Jag planterade omgående om plantorna och har ju åtta krukor istället för två i växthuset. Såg förresten att mandlar redan hade bildats! Kul! Det ska bli spännande att smaka dem så småningom.
      Ser fram emot ditt inlägg. Då kommer jag troligen att lära mig ännu mer.

      Ha det fint! Vi kanske ses på lördag! (Jo, för mitt ramslössalt går åt i ett fasligt tempo.)

      Radera
  4. Jag försökte också med jordmandel för några år sedan. Kanske satte jag för många i varje kruka. Mandlarna blev iallafall rätt små och var knepiga att skölja rena. Sedan har jag inte försökt. Jag gjorde nog inte rätt.

    SvaraRadera
  5. Om jordmandlar vet jag inget, men de ser helt klart ut som om de trivs hos dig! Tomaterna trivs också, så mycket ser jag! Kul att kika in i ditt älskade och välskötta växthus! Jag blir mer och mer säker på att jag ska ha ett sådant så småningom! Förstår att det är ett bra gottisställe när du går och pysslar i trädgården!
    Ha det gott!
    Annika

    SvaraRadera
  6. Härligt! Jag hade tänkt testa jordmandel, men hann inte med det i år. Men nästa år ska jag testa./ Kram Titti

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.