torsdag 19 juni 2014

En midsommarhälsning

Midsommar dundrar in med sitt typiska midsommarväder som innebär att man får vela mellan sommarklänningen (som man vet att man kommer att frysa i) och de tjockare klädalternativen. Fast det är helt okej, det är så det brukar vara och det är så det kommer att vara även i morgon. Jag vet att jag precis som vanligt kommer att välja det kallare alternativet... :-)


Jag vill önska er alla en riktigt skön midsommar med en liten text som jag har kokat ihop. Den är kryddad med en stor nypa ironi och en rejäl slev "är-så-trött-på-tv-reklam" . Jag skrev den för ett par år sedan, men jag tror nog ni känner igen er. Ha det riktigt bra!


Glad midsommar!
 
-----------------------------------------------------------------

En dag i mitt soliga reklamfilms-liv

Jag vaknar av att solen skiner in genom mitt fönster och jag lämnar de skinande vita lakanen. Medan de andra i huset vaknar tar jag cykeln och cyklar till bageriet. Vägen kantas av vajande sädesfält. Det är så vackert väder att fjärilarna på min klänning får liv och fladdrar upp i skyn.
När jag kommer hem spelar mina barn pingis över det dukade frukostbordet, men jag bara skrattar eftersom det är sånt som händer varje morgon hemma hos oss. På bordet står Kellogg’s All Bran och väntar på mig. Med några lätta piruettsteg hämtar jag mig en djup tallrik och slår mig ner mellan barnen som välborstade och leende har satt sig vid bordet och äter på sina Lingongrova med nyttiga pålägg. Nutella och jordnötssmör finns inte på vårt bord eftersom de inte är en del av en nyttig frukost.
Min man kommer. Han är nyrakad eftersom han vägrar sluta använda rakapparaten jag gav honom i förra veckan. Jag visste att han skulle älska den eftersom han hatar när jag vinner i bowling. Han stannar upp i köksdörren och lutar sig mot dörrkarmen. Solen skiner på honom. Han ler och är snygg i sina kläder från Dressman. Jag skrattar till och häller upp juice till honom i det höga kristallklara glaset som står på hans plats. Glaset gnistrar till i solens sken och inte en enda fläck skymtar på dess blanka yta. Tänk, Via powerdrops maskindiskmedel kan man lita på!

Efter frukosten packar barnen sina väskor och gör sig i ordning för skolan. Vi går ut till bilen som står parkerad i vår carport. Jag ler. Trots att huset och carporten målades för fem år sedan ser de fortfarande nymålade ut. Så är det när man använder Demidekk – färgen för oss som älskar att måla men inte så ofta.
Vi sätter oss i vår nya miljövänliga bil. Solen skiner in genom de extra stora fönsterrutorna, men det gör oss ingenting. Vi njuter. Jag skjutsar barnen genom staden och alla vi möter ler och vinkar till oss. Det gör de därför att vår bil är så miljövänlig att det nästan är brottsligt.
Min mage låter plötsligt som ett tröskverk, men det är bara flingorna som har börjat verka och jag njuter av att höra min mage dundra som ett åskväder.

Lite senare på dagen är jag i affären då plötsligt en stor kör börjar sjunga för mig. De vill tacka mig för att jag har betalat min tv-licens och deras sång fyller mig med lycka. När de sjungit klart går jag till Ica-Stig som iklädd träningskläder erbjuder mig produkter ur ICA Gott Liv sortimentet. Jag tar några av produkterna samt två förpackningar med Proviva eftersom det är ett resultat av svensk forskning och beger mig hemåt.

Solen skiner fortfarande och nu har dessutom fåglarna börjat sjunga för mig. Jag flinar fortfarande. Till lunch äter jag en nyttig pastarätt från Findus som bara tar fem minuter i mikron och när jag efteråt sätter på en kopp kaffe rasar det ner en dykare från skyn i vår pool. Jag bjuder denne på lite av mitt Gevaliakaffe innan det är dags att hämta hem barnen och sedan förbereda kvällens middag.
Det är måndag vilket betyder att det är vår Dolmio-dag och när hela familjen äntligen samlas vid bordet på kvällen sitter vi och skrattar tillsammans med dykaren. Solen envisas med att stråla in på matbordet.

På kvällen får jag äntligen använda min nya Braun tandborste och sensodyntandkräm. Och fastän solen har gått ner så fylls rummet ändå av ljus då jag ler. Tänderna blir glimrande rena eftersom jag kombinerar tandborstningen med Listerine då det formligen spränger bort all plack från emaljen.
Jag somnar leende och lyckligt på min vita huvudkudde som är tvättad i trettio grader med Ariel flytande tvättmedel.
Jag sover gott efter en dag i den soliga reklamfilmens värld.

9 kommentarer:

  1. Ja, ja. Precis så är det hemma hos oss också! Till och med katterna är välborstade och äter leende sin whiskas! Ha en fin och förhoppningsvis inte så kall midsommar!

    SvaraRadera
  2. Visst är det så livet är dag efter dag....
    Super kul skrivit.
    Ha en skön midsommar själv.
    Annika

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Ja det blir nog ett velande idag... Önskar dig en riktigt trevlig midsommar hur vädret än blir, och tack för kul läsning!
    Kram Eva, Tinibelli

    SvaraRadera
  5. Klockren text!
    Glad midsommar!
    Kram Annika

    SvaraRadera
  6. Mycket bra skrivet. Allt känns igen från reklamens värld, men inte alltid från min.
    Trevlig midsommar med Abba-sill och Arla-gräddfil!

    SvaraRadera
  7. Tack för rolig läsning! Fortsatt trevlig midsommarhelg!
    Kram Luna

    SvaraRadera
  8. Ha ha!
    Ler när jag läser din text... och givetvis känner jag igen mig. Nu ska jag snart ta fram ett sådant där rengöringsmedel som gör att såväl kök som badrum städar sig själva...
    Dream on, dream on... =o))
    Fortsatt härlig midsommarhelg!
    önskar
    Katarina

    SvaraRadera
  9. Underbar story! Jag ser filmerna framför mig efterhand jag läser. De där filmerna med stories från det verkliga livet. Not :)

    Återhämtningen ser fin ut redan nu, men med en portal kommer den bli ännu bättre. Skicka en hälsning till snickaren att han gjort ett bra jobb med möblerna!

    Önskar dig en perfekt söndag. Så som det alltid är - i det verkliga livet ;)
    Kram Tamara

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.