måndag 16 juni 2014

Återhämtningen


Idag tänkte jag visa er Återhämtningen - platsen utanför växthuset.

Namnet Återhämtningen syftar naturligtvis på att det är en plats att återhämta sig på. Men det syftar också på att materialet vi har använt har "hämtats åter" - återanvänts alltså.

De senaste dagarna har jag tittat lite närmare på den här platsen och jag har insett att det behövs en typ av portal. Med klätterväxter på såklart. Så nu snurrar hjärnan kring hur en sådan skulle kunna se ut. Nå, blir det någon så kommer det bilder. Idagsläget ser det ut så här:

Om man kommer gående ser platsen ut så här. Det är här tankarna om portal har dykt upp.
Som sagt - vi får se.


Golvet är av återvunnet tegel. Visserligen är det hustegel och det händer att vissa stenar spricker, men det gör inte så mycket. Om man vill är det lätt att ersätta den med en hel sten. Å andra sidan kan den trasiga ligga kvar - jag gillar det faktiskt.
Bänkarna och det tre-benade bordet har mannen byggt. Världens bästa ställe att sitta på vid soliga sommarmorgnar. Med en tekopp förstås.
Växthuset har vi byggt själva. Glaset kommer från ett nedmonterat växthus.
 

På det runda bordet står vårens loppisfynd - den lilla kannan. Ja, vad kan jag säga - jag älskar den! För tillfället är den sprängfylld av daggkåpa och pioner, men den var lika vacker med en stor bukett prästkragar.
 

Nere mellan tegelstenarna har både det ena och det andra frösått sig. Allt är inte bara ogräs. Här och var tittar penséer upp.
 

Som avslutning på uteplatsen har vi lagt en rad med stenplattor. På några ställen har vi byggt upp små piedestaler. Vid piedestalen intill växthusdörren växer tomatplantan "ildi".
 
Åt det andra hållet, dvs "bakom fotografen" finns två grillar och en hel del ogräs. Men det fick inte vara med på bild. :-)

9 kommentarer:

  1. Vilket bra namn och bra tanke att återvinna. Vårt Lugnet är nästan bara av återvunnet material och även inredningen är återvunnen, mestadels.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Jag gillar också när det blir något fint av något kasserat. Litet hemmabygge gillar jag också. En portal skulle säkert göra sig bra.

    SvaraRadera
  3. Jag måste säga att Återhämtningen ser ut som en mycket skön plats att återhämta sig på. Fint marktegel! Visst är det en skön känsla när man kan återanvända saker och det blir så fint. Man blir extra nöjd, liksom. Växthuset har ni gjort riktigt bra, ett sådant vill jag ha! :)
    Ha en skön vecka!

    SvaraRadera
  4. Jag gillar också när man kan ta vara på det gamla och hitta nya användningsområden. Det finns en charm i det som inte går att finna i "nya" saker tycker jag.
    Väldigt mysig återhämtningsplats och jag kan tänka mig att det inte är några som helst problem att starta dagen där med en kopp te. =)

    SvaraRadera
  5. Återhämtningsplats, bra ord och bra företeelsen. Och att ta vara på gammalt är en konst. Att köpa nytt är ingen konst, det är ingen utmaning.
    Agneta kram

    SvaraRadera
  6. Härligt ställe för återhämtning! Kan tänka mig att en ny-gammal-återvunnen portal skulle göra sig fint där också. /Susanne

    SvaraRadera
  7. Återhämtningen fint namn på fin plats. Kan nog bli bra med en portal för att förstärka rumskänslan ytterligare. Trevligt när man kan återanvända.
    Ha det fint
    Anette

    SvaraRadera
  8. Ser framför mig hur fint det kommer att bli! Och så njuter jag av dina fina pioner, mina har fortfarande inte slagit ut, fast jag pratar snällt med dem varje morgon. Ha en skön vecka/ Kram Titti

    SvaraRadera
  9. Återanvändning är bra på många sätt, så du har gjort bra ifrån dej! En gammal portal skulle nog kunna avrunda det hela vackert!

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.