måndag 2 juni 2014

Altanrabatten


Vi har en rätt rejäl altan utanför huset. Eftersom trädgården sluttar så blev det en bra lösning. Naturligtvis finns det för- och nackdelar med det. Fördelen är såklart själva altanen. Den ligger i sol hela dagen och är underbart skön att vara på. Nackdelen är att man får en rätt så bra överblick över trädgården från den upphöjda platsen. Det blir inte så mycket "hemlig trädgård" över det hela.

Nedanför altanen har jag anlagt en riktigt stor rabatt. Och alla ni som gillar färgkoordinerade rabatter och ordning och reda - ni kan sluta läsa och titta nu för i den här rabatten finns inga regler alls. :-)

Här finns en enorm bondpion (för tillfället når den två meter i diameter), massor av prästkragar, aklejor, hosta, lavendel, blåsippor, höstflox, fem olika sorters dagliljor, ett persikoträd, en ros, elefantgräs, oregano, japanskt körsbär, näva, stockrosor, solrosor, jättedaggkåpa och höstanemon. Ja, jag sa ju att det inte är någon reda... :-)

Rabatten sett uppifrån altanen. Till höger finns en trappa som leder ner i trädgården. Till vänster(mellan rabatt och häcken mot grannen) har jag anlagt min lilla köksträdgård. Rakt fram ligger växthus och teglad uteplats.


Rabatten när man kommer nedför trappan.
Från vänster: daggkåpa, akleja, daglilja, lavendel och pion. Lavendeln sattes förra året så jag hoppas att den växer till sig i år så att den vräker sig ner mot gräskanten.
 
 
Rabatten sedd nedifrån. Altangolvet skymtar i överkant.
Närmast i bild: japanskt blodkörsbär - heter det så? Oavsett vad den heter så blommar den med fantastiskt vackra rosa blommor på våren.
Stockrosor är på väg och längst till vänster håller höstflox och lilja på att täcka det lediga utrymmet.
 

Rabatten sedd från "köksträdgården". På den här sidan dominerar gul daglilja och prästkrage.
 

Akleja och pion. Snart slår pionens knoppar ut och då blir hela rabatten en enda stor rosa bakelse.
 

Kaukasisk näva.
 

Prästkragar.
 

Hoppas ni alla får en riktigt skön dag!

14 kommentarer:

  1. Oh, vad härligt det ser ut! Ni verkar ha sol också och sommar på gång Här i Wales har vi haft två riktigt fina sommardagar och idag är det lite mellanväder.

    SvaraRadera
  2. En alldeles underbar rabatt, och så stor! Färgkoordinerat kan bli förfärligt tråkigt om man överdriver det. Din altanrabatt blir man glad av!
    Läste att du ordinerade dig själv en trädgårdssemester efter hårt arbete. Klokt! Man måste ta hand om sig, och det bästa stället för det måste väl vara i trädgården!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  3. Vilken prunkande rabatt! Här hos mig finns det rabatter som matchar och rabatter som har alla möjliga färger. Gillar båda delar.

    Kram

    SvaraRadera
  4. Jättefint tycker jag, som såklart läste klart eftersom jag inte är någon pedant alls. Varför blir inte mina pioner enorma? Hm.

    /Jenny

    SvaraRadera
  5. Vilken härlig rabatt! Det låter precis som i mina rabatter, där finns lite av varje. Man ska bli glad av trädgård, och det blir man av att titta på din fina rabatt. Ha det så skönt i din trädgård/ Kram Titti

    SvaraRadera
  6. En härlig plantering! Det är verkligen prunkande och jag kan - tror jag - se hur den förändras allteftersom... Bra jobbat i styv lera! =o))
    Allt gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
  7. Hos dig växer det minsann så det knakar. Kan nästan inte föreställa mig en pion som är två meter i diameter!

    Ha det fint
    Anette

    SvaraRadera
  8. Jättefin rabatt, inte några nackdelar som jag kan se. Möjligtvis att det kan vara jobbigare att rensa ogräs i en slänt. Men det ser ut att ha gått alldeles utmärkt.

    SvaraRadera
  9. Det är ju fint att se trädgården lite från ovan, det ser man ju normalt inte om man har en plan tomt som vi, fast vårt ligger uterum är gjort att vi kan se ut över en del av trädgården. Ha en fin dag/Carita

    SvaraRadera
  10. Mej ov vad mycket som blommar hos dig ser ju ut som sommar ju :)
    Trädgårdsemester vilket bra ord det ska jag låna :)
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  11. Jag gillar precis ALLT med din rabatt! Både innehållet och färgkombinationerna. Ibland blir det verkligen som allra bäst när man inte planerar så mycket, utan bara kör på. Fint som snus!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  12. Helt underbar rabatt! Så frodigt och härligt du fått till det!
    Den där bondpionen låter magisk! Ser fram emot att få se bilder på den när det är dags.
    Kram Malin

    SvaraRadera
  13. Det är så rabatter ska se ut, gröna, frodiga, blommande, täta och helt underbara! Och med sol!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  14. För att vara en oredig rabatt tycker jag den ser väldans redig ut. Superfin!

    Visst är Sofiero en pärla? Efter att ha bott i Helsingborg i drygt 20 år kan man ju undra varför jag inte var där oftare. Hmm. Kanske ska se till att göra ett besök nästa gång jag kommer till stan.

    Önskar dig en fin söndag!
    KRam Tamara

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.