torsdag 8 maj 2014

Välbehövligt regn

Igår ösregnade det hela dagen. I vanliga fall brukar jag tycka att det är tråkigt och trist när regnet faller. Att stå inomhus och glo ut genom fönsterrutan ligger inte för mig värst nämligen. Men igår kändes det bara bra att vara inne. Kroppen är rätt så slut efter vårens stora projekt - bygge av upphöjda odlingslådor, kompostbygge, rabattgrävning, bortforsling av tegel och sten... Ja, och så den vanliga vårstädningen av trädgården förstås.

Men det var inte bara jag som var tacksam för regnet. Växterna sög åt sig vätan och sprickorna som bildats i lerjorden omfamnade varenda droppe som nådde dem. Idag väntas mera regn och även om det regnade hela dagen igår så behövs det mer. Bring it on!


Jordgubbarna ska snart slå ut sina vita blommor. I år ser det ut som om det kommer att bli en hel del! Härligt!


Jordärtskockorna mår bra. Tror jag. Jag har aldrig haft jordärtskockor förut, men jag inbillar mig att allt ser fint ut. Jag ser i alla fall fram emot soppor och gratänger när vinterstormarna viner på de skånska slätterna.


De här är väl läckra? Ludna, stora vallmoknoppar som är täckta av regndroppar. Just den här sorten blir orange-röd och den brukar lysa upp i rabatten ordentligt. Rabatten är för övrigt av det ogenomtänkta slaget. Här samsas allt som jag inte riktigt visste var jag skulle göra av... getrams, orange daglilja, alunrot, malört, rosa stäppsalvia, hosta, cypress och penséer. Tja, ni hör... rena rama röran. Fast det funkar ändå på något sätt. :-)

Ha en fin dag!

6 kommentarer:

  1. Håller med . Visst behövs regnet och idag är det fuktigt i luften men väldigt skönt. Jordärtskockor är roligt. De bara växer, ingen skötsel alls.

    SvaraRadera
  2. Här öser regnet också ned. Det behövdes verkligen för våren har varit ovanligt torr i år! Spännande med jordärtskockor, har aldrig odlat dem själv, men ätit dem har jag ju gjort och det är ju mums:-)

    SvaraRadera
  3. Kul att se så långt allt kommit hos dej. Här är det ett tag kvar till vallmoknopp! Ja, de är verkligen läckra. Älskar vallmo just för skönheten i alla stadier; knopp, blomma och frökapsel.
    /Eva, Tinibelli

    SvaraRadera
  4. Heja regn säger jag med! Välbehövligt i trädgården efter all vårsol. Men vi får hoppas att det bara blir en lagom lång period; i helgen får det gärna bli fint väder igen.
    Tack för dina härliga kommentarer hos mig. Jag blir glad när jag läser dem!
    Må så gott!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  5. Så stora knoppar har nog inte jag i mina vallmo. Måste kolla mer noga tror jag.
    Regnet var välkommet här. Gjorde sig bra på torra jorden. Dock får det gärna komma soligare väder i helgen.

    Kram

    SvaraRadera
  6. Vi har också fått regn här och det behövdes verkligen, det har varit jättetorrt. Men det behöver inte hålla på och regna i flera dagar, då blir det trist. Vallmoknoppar är så vackra, man kan nästan följa dom när blomman håller på att slå ut. Ha en fin dag/Carita

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.