måndag 12 maj 2014

Ramslök

Jag har fallit som en fura för ramslök. Det är en helt underbar växt! Den är inte bara vacker utan väldigt användbar i köket. Att steka sparris och ramslök och sedan röra ihop dem med parmesan och pasta är riktigt smaskigt! Kryddsmör med ramslök och lime var inte heller dumt kan jag meddela.

 
För några veckor sedan var jag på matmarknad i Billinge. Där shoppade jag ost och ramslökssalt av Malin på Ådala gård. Ni vet de som driver bloggen De 4 årstiderna. Ramslökssaltet är makalöst gott. Ugnsstekt potatis med olivolja, ramslökssalt, färsk timjan och färsk rosmarin... Mums!

Jag vill bra gärna ha ramslök på min egen tomt. Jag har provat att köpa frön, men trots alla goda råd om att frysa fröna och att ha dem i kylskåp så ville det sig inte. Nu försöker jag en annan metod. För tre veckor sedan grävde jag upp två tussar och försöker nu få dem att må fint i min vilda trädgårdshörna. Än så länge går det fint. Jag har använt mycket av bladen för att växten ska lägga sitt krut på rotsystemet. Blommorna blommar och allt ser ok ut. Tja, förutom snigelangreppen då...
Så... allt som är kvar är att hålla tummarna för att jag får min egen ramslöksäng nästa år!


5 kommentarer:

  1. Jag har också lite ramslök i kryddhörnet. Har köpt små tussar på plantmarknad. De sprider sig inte direkt jättefort hos mig, men de kommer i alla fall upp varje år! Lycka till med dina!/Susanne

    SvaraRadera
  2. Jag funderar också på att plantera in ramslök i trädgården. Det är ju både gott och nyttigt. Jag gjorde ramslöks-smör som vi hade till grillat kött...det var mums./ Titti

    SvaraRadera
  3. Jag har också försökt med ramslöksfrön utan att lyckas. Jag har också grävt upp, men någon matta av ramslök är det inte direkt. Annars varnas det för att den kan ta över hela rabatterna. De kommer litet här o där fast jag bara har satt på ett ställe. Förmodligen har de frösått sig.

    SvaraRadera
  4. Mmm ramslök är verkligen gott! Och vackert! Var på växtmarknad i helgen och såg att de hade plantor till försäljning. Man kanske skulle försöka...
    Ha det gott!
    Annika

    SvaraRadera
  5. Jag är också helt såld på ramslök. Lite tröga att fröså, men när de får fröa av sig själva går det bättre, fast det tar ändå 3-4 år till planta. Konsten är att inte stöka runt i jorden och störa de små liven.
    Vårens favorit är pasta med grönmögelost, minst 40 ramslöksblad, gräddädelost, och rostade solrosfrökärnor på toppen.

    Du kommer ju att få många frön på din planta. Håller tummarna för att den trivs.
    /Anette

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.