fredag 9 maj 2014

Rädisor och sallad

Underbara maj!
 

Det lilla fågelbadet vickar betänkligt på sin pinne. Allt vatten gör den lite ostadig. Paradisapeln vilar mot kanten.
Nedanför växer en tidig daglilja.
 
Maj är en fantastisk månad. Det händer så otroligt mycket därute! Det doftar, växer så det knakar och blommar. Underbara maj!

De senaste dagarna har jag kunnat lyxa till mina sallader med egenodlade rädisor. Och jag älskar det! Det är såååå gottt!
I år odlar jag två olika sorter - dels vanlig rund, röd rädisa och dels "Easter egg". De sistnämnda ska vara olika färger: gula, rosa, vita, röda. Fast jag vet inte... de fem jag har dragit upp ur jorden har varit röda. Fast det kanske bara är en tillfällighet. :-) Om någon timme är det dags att dra upp ytterligare några till middagssalladen, och då hoppas jag på lite annan färgprakt.


Rädisor på rad
Jag odlar babyleaf också. Eller "småblads-sallad" som jag och dottern brukar kalla dem. De är beska men riktigt goda. Särskilt om man dränker dem i kall sås. (Alltså, jag är dip-kall-sås-beroende. Äter det till allt.)

Regndränkta salladsblad
Och snart är det färskpotatis-säsong. Och DÅ ska jag ställa fram det här på bordet:

kokt färskpotatis
rädisor
bladsallad eller babyspenat
gröna oliver utan kärnor
vitlök
olivolja
grönmögelost
valnötter

Lägg kokt färskpotatis i en skål. Passera oliver, vitlök och olivolja och häll blandningen över potatisen. Lägg i sallad, rädisor, smulad grönmögelost och valnötter. Blanda om.
Är fantastiskt gott till grillat kött! Aaaahhh, jag längtar!

Hoppas att ni får en riktigt skön helg och att ni får tillfälle att njuta av trädgården. Själv ska jag på systersonens trettonårskalas och trycka i mig smörgåstårta. :-)

7 kommentarer:

  1. Jag längtar också. Det låter supergott. Och snart är vi där. Skön helg!

    SvaraRadera
  2. Mums!
    Den meny låter ljuvlig för min magen som kurrar just nu.
    Ha en skön helg
    Annika

    SvaraRadera
  3. Åh vilket vackert fågelbad! Vart har du hittat det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marie! Fågelbadet är en present från min syster. Hon driver en trädgårds/inredningsbutik tillsammans med en kollega så det kommer troligen från en av deras leverantörer. Fast det var några år sedan nu... Deras butik hittar du på http://www.tradgardsidyll.se/
      Ha det fint!

      Radera
  4. Egenskördat är så underbart gott och jag känner mig så rik när jag skördar.

    Kram

    SvaraRadera
  5. Jag brukar alltid ha baby leaf-sallat. Har sått en del i år jag också, men inget som hunnit så långt att det går att äta än!

    /Jenny

    SvaraRadera
  6. Mmmums, så fräscht och gott det låter! Det receptet ska jag prova.
    Och att kunna börja skörda, vad härligt... Ha en skön helg!
    Kram Eva, Tinibelli

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.