måndag 5 maj 2014

Prydnadsapel och lejon

Idag har jag varit på tippen med gammalt tegel och trasiga stenplattor. Och det blev inte ett varv utan fem. Sista varvet var jag kung på att köra med släp. Jo, det var så folket gjorde vågen på tippen när jag kom åkande. (Tja... det sista kanske inte var riktigt sant...)

Usch och fy så man tar i vissa dagar. Men så skönt det är sen! Då kan man kränga av sig sina skor och lägga sina svettiga fötter på tork i gräset medan man lutar sig tillbaka och tittar på de nya blommorna som har dykt upp det senaste dygnet.

För två år sedan fyllde jag 40 och då fick jag två stycken prydnadsapel - en med vita blommor och en blodapel med mörkt rosa blommor. De är väldigt vackra båda två. Jag har satt dem ungefär tre-fyra meter ifrån varandra och min förhoppning är att deras kronor så småningom ska nå varandra så att det bildas en helt fantastiskt blommande portal. Nån dag ska jag visa er var de står med lite översiktsbilder. De första blommorna hade öppnat sig idag och jag tycker att de är sååå vackra!


 

Jag har ett lejon i trädgården!
Förra året hade vi en grupp penséer av det här slaget och den har visst frösått sig. Precis vid gräskanten intill rabatten har det dykt upp en ensam lejoninna. Jag vet inte riktigt vad jag tycker om den här penséen - för när man väl har tänkt på den som elakt lejon så är det svårt att sluta. Och då är den inte helt vacker längre...


 

5 kommentarer:

  1. Jag tycker att den lilla Penséen är riktigt fin! Inte kan jag se något elakt hos den stackarn! Och din prydnadsapel är underbar, är det en "Profusion"? Min har inte riktigt slagit ut ännu, så jag har mitt goda framför mig. Just nu är det så mycket man går och väntar på, det blir många rundor i trädgården varje dag/ Kram Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte vilken sort det är tyvärr. Men vacker är den. :-)
      Det är verkligen mycket som händer för tillfället! Inte klokt så tidigt allt är iår.
      Ha en fin dag!

      Radera
  2. Fast lejon är väldigt vackra, vilda och självständiga också! Som din pensé kanske?

    Så vacker blomningen ser ut på dina prydnadsaplar! Jag vill gärna se översiktsbilder! Är ständigt på jakt efter trädinspiration!
    Ha det gott!
    Annika

    SvaraRadera
  3. Jo men den är väl vacker! Ser ut som ett snällt lejon. Prydnadsaplar finns så många sorter och visst är de vackra.

    SvaraRadera
  4. Åh, vilka fina blommor på prydnadsapel. Min blommar inte, suck.

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.