torsdag 29 maj 2014

Ninja Turtles och kacklande fjäderfän

I tisdags kväll kom maken hem med två stora frigolitlådor. Det krafsade om dem. Jag höjde på ögonbrynen eftersom det hela kom som en total överraskning och lyfte på locken...
Sköldpaddor.

Tänk ibland blir man baske mig förvånad! Visst hade vi vid nåt tillfälle sagt att det vore coolt att ha sköldpaddor i den stora dammen, men jag hade liksom inte fäst mig särskilt vid tanken. Nu, två dagar senare har jag smält det hela och sitter gärna och pratar bort en stund med Michelangelo, Donatello, Leonardo och Raphael. (Självklart fick de Ninja Turtles namn.)

Hur gick det till?
Maken skulle köpa fiskmat. Visserligen kom han hem med fiskmat, men han hade alltså köpt lite annat på en gång. När han ändå var i farten liksom. Fyra sköldpaddor och fem koi.

Ja jösses... Fast nu när jag har kommit ur chocken tycker jag de är döhäftiga! Jag gillar dem skarpt. :-)




Den här veckan verkar ha djurtema. Förutom sköldpaddorna är jag även hönsvakt. Grannarna är iväg och under tiden passar jag deras åtta fjäderfän. Jag har bara passat dem i 32 timmar men har redan fått 13 ägg! Det är roliga och sällskapliga djur och jag gör mig ärenden dit flera gånger om dagen.




6 kommentarer:

  1. Nähä! Sköldpaddor i dammen. :-)))))) Mycket, mycket trivsamt.

    SvaraRadera
  2. Men åh, vad läckert med sköldpaddor! Och vad fina namn! Jag vill ha höns någon gång, kom på att man skulle kunna hyra över en sommar och testa, så fina!

    /Jenny

    SvaraRadera
  3. Vad häftigt med sköldpaddor! Är det vanligt att ha så där på "friland"? Rymmer de inte? Och vad gör man med dem på vinter? Många frågor :) Klart coolt i alla fall!

    kram louise

    SvaraRadera
  4. Det är kul och lite annorlunda med sköldpaddor i dammen. Vi hade det när vi bodde på österlen. Hanen jagade honan tills hon tröttnade på karln och stack, vi hittade henne aldrig:-(

    SvaraRadera
  5. Men vad häftigt med sköldpaddor! Förstår att du har underhållningen räddad och kan sitta och titta på dem länge. De har hamnat bra som bor hos er med en stor damm där de kan simma fritt! Och att vara hönsvakt med den utdelningen måste vara kul. Drömmer om att kunna ha höns någon gång!
    Ha det gott!
    Annika

    SvaraRadera
  6. Åh vad häftigt med sköldpaddor! Hur gör man med dom på vintern tro?

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.