onsdag 21 maj 2014

I växthuset


Jag och grodan drar lite åt det filosofiska hållet. Ibland funderar vi tillsammans, men oftast funderar vi på varsitt håll.

Det finns en del att förundras över, tycker vi. Tomatplantor till exempel. Hur är det egentligen möjligt att det kan spira en hel planta ur ett enda litet frö? Hur kan ett litet frö ge hundratals nya frukter? Fantastiskt. Jo, sånt tänker vi på grodan och jag.

 
Tomaterna står på parad. I den stora jordbädden är det sju plantor som slåss om solen. Eller tja, de slåss inte särskilt. De verkar samsas fint för de växer så de knakar allihop. Ytterligare fem plantor står i krukor på golvet och två av dem ska planteras ut på friland om nån vecka eller två.
Det börjar komma blomställningar. Jag läste någonstans att man ska knipa bort den första blomställningen för att på så sätt locka fram ännu fler. Stämmer det verkligen? Jag ska prova på en av mina plantor.




Jag har två krukor med jordmandel i växthuset. Det är första gången jag odlar dem så jag har egentligen ingen aning om vad jag håller på med. Men såvitt jag kan se så mår plantorna fint och de skjuter nya fina skott varje dag. Uppenbarligen behöver de ännu mer plats, vilket betyder att jag måste bygga ett par rejäla lådor till dem. Hela jordmandel-projektet är en chansning förresten. Jag har ingen aning om hur stor plats de behöver, hur stora de ska bli, när jag ska skörda eller hur jag ska vinterförvara dem. Jag har heller aldrig ätit det, så det ska bli spännande att smaka. Nåja. Man måste ju prova något nytt emellanåt. :-)



 
Vindruvsstocken är frodig. Bladen är friska och fina och ämnen till vindruvor har redan börjat dyka upp. I år ska jag vara duktigare på att beskära den. Förra året slarvade jag så vindruvorna blev i minsta laget storleksmässigt. En rostig ljuslykta är snart helt insnärjd i grönskan.



 
Sex plantor gul paprika. Jösses vad vi ska käka paprika! Vårt växthus brukar vara optimalt för paprikaodling, så jag utgår ifrån att skörden blir stor så småningom.



 
Om jag måste välja en favorit i växthuset just nu så är det nog de här små oansenliga plantorna. När jag och systern var i Barcelona i våras så plockade jag upp en fröställning från någon form av lilja. Den låg på marken, så jag gjorde ingen åverkan på något, jag lovar. Visserligen blommade inte liljorna när vi var där, så jag har ingen aning om vad det blir av det.
I brist på annat namn så kallar jag dem kort och gott för Barcelona-liljor. Förhoppningsvis växer de till sig så att jag kan plantera ut dem redan i sommar. Jo, jag läste på nätet att de behöver stabilisera sig i jorden innan hösten kommer.

Växthuset grönskar alltså. Ser fram emot att få skörda eget inom kort!

7 kommentarer:

  1. Vad spännande med barcelonaliljorna! Jag önskar att jag hade ett växthus, förhoppningsvis inom några år, jag får stå ut så länge. Väljer tomater och paprikor som går att ha på balkong i kruka, funkar jättebra.

    /Jenny

    SvaraRadera
  2. Kan godt forstå at store tanker kan tænkes i så skønne og frodige omgivelser :)

    SvaraRadera
  3. Ser fint ut hos tomaterna. Jag har läst att på slutet av säsongen ska man knipsa toppen för att alla tomater ska mogna. Men innan verkar konstigt??
    Jag prövade jordmandel en gång. De blev inte stora.
    Så kul med Barcelonaliljorna. Det måste du berätta mer om. Sådant älskar jag.

    SvaraRadera
  4. Vilka kloka funderingar du och din groda ägnar er åt. För visst är det ett litet mirakel varje gång ett frö gror. Spännande med jordmandel, jag har läst om den men inte provat själv. Du får hålla oss informerade om hur det går/ Titti

    SvaraRadera
  5. Det växer bra hos dig ser jag :)
    Min ena gurkplanta mår inte riktigt bra men annars så växer det bra hos mig också.

    Kram

    SvaraRadera
  6. oj, så du odlar, vad roligt det måste vara! Jag tänkte ju få igång någon pallkrage men jag har inte fått till det ännu, har ju aldrig odlat något ätbart förut men jag skulle vilja göra det, men det är ju så mycket annat som kommer i vägen... måste ju sköta det jag har först ;)

    Kram Gunilla

    SvaraRadera
  7. Visst kan man verkligen förundras vad det kan bli ur ett frö... och det händer igen och igen.
    Så fint och frodigt i växthuset och kul att prova nya saker.

    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.