lördag 10 maj 2014

Herr Ödla

Den här lilla krabaten tittade fram när jag började sortera om i en plankhög. Och fastän jag först stod och ojade mig en stund över hur fantastiskt söt jag tyckte att den var och sedan sprang in och hämtade min kamera för att avslutningsvis trycka upp linsen i den stackarns näsa, så stod den blick stilla och lät allting hända.
Herr Ödla

Jag kallar den herr Ödla. Men eftersom jag var tvungen att fortsätta sortera om i plankhögen så fick herr Ödla flytta. Med varsam hand tog jag den till trästocken vid dammkanten istället. I samma ögonblick som den blev nedsläppt slank den in i ett fuktigt skrymsle. Men jag tyckte att jag hann se ett tacksamt leende i herr Ödlas mungipa. Jag tror att han blev rätt så nöjd över att det nya boendet hade havsutsikt.

Borta. Kvickt som en iller försvann herr Ödla iväg.

10 kommentarer:

  1. Jag har många herr ödlor här hos mig, men tyvärr hittar jag dem inte på samma trevliga sätt som du. Mina två katter älskar att bära på dem (skadar dem dock inte) och ibland slinker det in en å annan i köket. Men då får man göra som du, bära ut dem försiktigt och gömma dem på något bra ställe. De klänger sig tag i fingrarna på ett nästan tacksamt sätt som om de vet att de ska bli räddade :) Eller är de bara jag? ;)

    SvaraRadera
  2. Oj, det var väl inte precis vad man kunde förvänta sig att hitta i en plankhög?! Jag hade då blivit förvånad. Herr Ödla var säkert tacksam för hjälpen.
    Må så gott!

    SvaraRadera
  3. Häftigt! Jag hade nog hoppat till lite om jag hade hittat en ödla även om jag verkligen inte är rädd för dem. Man är bara inte beredd på att de ska finnas i trädgården.

    kram louise

    SvaraRadera
  4. Jag har inte sett någon ödla i Sverige, vad jag vet, men den ser väldigt söt ut! Häftigt!

    SvaraRadera
  5. Oj, den verkar rätt stor! Själv överraskades jag av en jättepadda i ett av fågelbaden förra sommaren. Reagerade som du och kände mig sedan stolt över att den hittat till just min trädgård.

    Ha en fortsatt fin kväll!/Eva

    SvaraRadera
  6. Säkert blev den nöjd när den fick pila iväg. Den var säkert vettförskrämd eftersom den satt stilla så du tom hann hämta kamera. Fortsatt bra helg!

    SvaraRadera
  7. Jösses så stor den ser ut, monster i trädgården ;)) Härligt med sjöutsikt i nya hemmet tycker den säkert!/Susanne

    SvaraRadera
  8. Så söt! Det är trevlig med lite husdjur i trädgården :-)

    SvaraRadera
  9. Han ser gigantisk ut på bilden, hihi!
    Som en liten dinosaurie.
    Ha en fortsatt skön söndagkväll!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  10. Så fint med herr Ödla i trädgården! Han kan säkert göra mycket nytta hos dig. Klart han blev glad åt den nya lyan med utsikt över dammen. Vem skulle inte bli det!
    Ha det gott!
    Annika

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.