tisdag 13 maj 2014

Här har jag hållit till med spaden under våren.

Nu är det dags att använda er fantasi. Under hela våren har jag grävt, byggt upphöjda bäddar och flyttat växter och inte en enda gång under resans gång har jag visat hur det ser ut. Men nu börjar jag komma dit jag vill och därför vågar jag också ge mig på en liten förevisning.

Så här såg området ut i vintras innan allt grävande började. Ni får tänka bort snön och istället föreställa er en platt, tråkig gräsmatta:

 
 
Bilden nedan är tagen från ungefär samma håll. Jag står i en slänt och tittar över området bort mot växthuset. Lite senare i sommar är det förhoppningsvis lummigare och tätare grönska eftersom min plan är att det ska prunka i både lådor och nygrävda rabatter. Det är inte riktigt klart än i och för sig. Jag vill gärna ha en enkel pergola som knyter ihop lådorna. Stolpskorna är förankrade, och så småningom ska stolparna också på plats.

 
Den här bilden är tagen från andra hållet. Här ser ni de små träden - paradisapel och blodparadisapel - och tanken är att de så småningom ska växa ihop i kronorna. Gräsgången längt upp i bild leder i dagsläget endast till en ogrässlänt, men det ska bli en trappa upp till garageuppfarten (det är baksidan av det vita garaget man ser) och den ska kantas av växter. I år blir det nog bara slingerkrasse. Rabatterna till höger och rakt fram är nya. De blev väldigt djupa, trots att det inte riktigt ser ut så här. Rabatten till höger är t ex fem meter djup. De ser lite glesa ut men jag försvarar mig med att de är nygrävda och att plantorna än så länge är små. Förhoppningsvis ser det bättre ut i sommar då de har vuxit till sig.

 
 
Det är en väldig förändring i den här delen av trädgården och det ska bli kul att se hur det blir när allt växer upp. Jag antar att jag kommer att få flytta runt bland plantorna framöver, men det känns ju inte värst jobbigt. :-)

14 kommentarer:

  1. Så snyggt det blir! Kommer bli kanon när pergolan kommer på plats! Det ser så fint och prydligt ut i ditt köksland, själv har jag först idag kommit till skott och sått sallad och annat i landet. Lite i senaste laget, men det blir väl lite att njuta av så småningom/ Kram Titti

    SvaraRadera
  2. Det ser dejligt ud med de firkantede bede.
    Det er dejligt med et projekt, der skrider frem.
    JetteMajken

    SvaraRadera
  3. Det är ju fantastiskt vad det kan se olika ut på olika årstider. Vårbilderna vinner över vinterbilderna.

    SvaraRadera
  4. Tack för härliga inspirationsbilder, - så jättefint du gör!
    Och det där med pergola kommer jag följa med spänning framöver, och ditt fina lilla växthus hade kunnat få flytta hem till mig vilken dag som helst.
    Må så gott i ditt gröna sköna paradis!

    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  5. Så spännande med förändringar! Hoppas det blir precis så bra som du hoppas.

    Kram

    SvaraRadera
  6. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  7. Vilket roligt projekt, jag är så imponerad av hur andra planerar, jag är jättedålig på sånt.

    /Jenny

    SvaraRadera
  8. Oj vilket jobb, men så fint det blev! Och det blir säkert ännu bättre längre fram när det vuxit till sig lite. Ser fram emot fler bilder så småningom!
    /Eva, Tinibelli

    SvaraRadera
  9. Å så snyggt! Tittar avundsjukt både på din köksträdgård, dina nya rabatter och växthuset! Pergolan kommer att bli pricken över i:et!
    Ha det gott!
    Annika

    SvaraRadera
  10. Det blir så fint med nya rabatter och allt är så prydligt, jättesnyggt. Ha det fint/Carita

    SvaraRadera
  11. Du har verkligen jobbat i vår. Följer med spänning fortsättningen.
    Må så gott!

    SvaraRadera
  12. Trevligt att kunna jämföra bilderna! Vilket jobb du lagt ner, men fint blev det! Hoppas ni har fint väder, här i Wales skiner solen idag och himlen är blå!

    SvaraRadera
  13. Men herregud. Har de snö nu? Det var min första tanke när jag såg översta bilden. Som tur var hade jag fel :)
    Vilket jättejobb du gjort och så fint det blir. En pergola kommer bli kronan på verket. Ska bli kul att se vad du hittar på för lösning för den. Nu återstår för växterna att göra sitt jobb. Det känns alltid glest i början men med lite värme så ska du se att det bara säger pang.

    Kram Tamara

    SvaraRadera
  14. Även jag tänkte, snö????!!!???
    Men sedan såg jag. Så fint det blir.
    Regn, värme och sol... plantorna växer!
    Ja, så det är "bara" att vänta =o))
    Allt gott!
    /Katarina

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.