lördag 24 maj 2014

Grannsämja

För elva år sedan satt jag i godan ro och läste i soffan när jag plötsligt hörde ett oväntat ljud. Jag tittade ut genom fönstret och såg till min förfäran att grannen höll på att klippa ner vår gemensamma häck. Från två meter hög togs den ner till åttio centimeter. Jag flög i taket och skällde ut grannen efter noter. Jo, jag tog i ordentligt eftersom jag tyckte att han kunde ha frågat vad vi tyckte innan han började. Grannen bad om ursäkt två gånger den dagen. Efter en vecka knackade han på och bad om ursäkt en gång till...

 
Det var då.
Nu är vi ruskigt överens. I alla fall är jag överens och jag hoppas att han är det också. Faktiskt så har jag lagt manken till ända sedan dess och visat min allra bästa och trevligaste sida för att han inte ska tro att jag skäller jämt. Min man hävdar dock flinande att grannen fortfarande är livrädd för mig. På detta väljer jag att le och säga att vi är grann-vänner numera. Herrejösses, jag brukar ju alltid stanna till och småprata när tillfälle ges!
Men jag måste ju erkänna att den gemensamma häcken är något infekterad... Det är som om vi tar sats båda två innan vi närmar oss den gröna väggen med våra häcksaxar. Och jag tror att vi är lika lättade båda två varje år när klippningen är över.


I förrgår klippte jag häcken mot gatan. Eftersom den hindrar sikten om den blir för spretig så försöker jag hålla efter den tidigt. Vår gemensamma häck lät jag bli. Helt enkelt för att jag inte orkade mer den dagen.
Idag, när jag kom hem från en handlingsrunda, såg jag att grannen hade klippt sin halva av häcken. På exakt den höjden som vi gemensamt kommit fram till för tre-fyra år sedan när vi stod och småpratade i all enkelhet. Jag gick genast och bytte om, drog fram häcksaxen och slutförde klippningen på vår sida.

Min häcksax brummade. Hans kratta krattade.
Grannen tittade inte på mig. Jag tittade inte på honom. Jag vet att han tänkte på den infekterade häcken. Jag vet att jag tänkte på den i alla fall medan jag noggrant såg till att jag inte gjorde någon överträdelse mot vår överenskommelse.
Och när vi ses nästa gång kommer jag att småprata och le, precis som vanligt. Och då kommer vi att vara så trevliga så det är inte sant mot varandra.

Grannar är förfärligt trevligt. Men det kan också bli fel ibland. Hur har ni det med grannsämjan?

12 kommentarer:

  1. Ha, ha. Vi hade en liknande situation här när vi flyttade in i vårt hus. Häcken var nere på 20 cm då och vi ville ha den högre, mycket högre. Grannarna var inte så pigga på det, märkte vi, så vi frågade hur de ställde sig till ett plank. Då sa de kvickt nej och tyckte att vi skulle låta häcken växa upp istället. Är det det som kallas omvänd strategi? Så fick vi som vi ville.

    Ha en fortsatt fin helg./Eva

    SvaraRadera
  2. Säkert ett vanligt problem. Det verkar dock som ni har slutit fred.

    SvaraRadera
  3. Ja ni verkar ju i alla fall ha kommit överens till slut! Det absolut roligaste man kan lägga märke till i den vägen är gemensamma häckar som är klippt på två olika höjder. De med den lägre klipphöjden drar ju helt klart nitlotten:) Vi har en fantastiskt granne åt ena hållet och en som är väldigt gammal och halvsenil och därför kan vara lite butter i bland åt andra hållet. Det är viktigt det där med grannar.

    kram louise

    SvaraRadera
  4. Kan absolut förstå dig när du "skällde". Hade det hänt här hade jag också skällt. NU har vi ingen gemensam häck med någon så det kan inte hända. Vi tillhör dem som vill kunna vara i vår trädgård utan att alla ser oss. VI vill kunna gå ut utan att behöva prata med grannen även om hon/han också är ute. Då är det bra med plank tycker vi. Åt två håll har vi ingen granne. Däråt har vi häck. Skönt att ni löst det någorlunda.

    Kram

    SvaraRadera
  5. Ja det är spännande med grannar......Vi har en hög men ganska gles häck mot grannarna....skulle gärna haft en supertät häck eller ett plank....tycker det är så tråkigt att man ser till varann....vill som föregående gärna kunna vara ute i trädgården utan insyn från grannen.......skulle inte bli glad om grannen tog ner halva häcken heller.

    SvaraRadera
  6. Grannsämja är svårt. Övertrevlighet tar på krafterna, och osämja med. Jag brukar ta upp problemet igen och på ett trevligt och öppet sätt för att få både mig och grannen att inte behöva tassa på tårna kring varann. Så man kan släppa på garden. Börjar man tala med "jag upplever/känner att..." istället för "jag vill/tycker att..." så är motparten oftast mer öppen och förstående i diskussion. Jag har som tur är ingen granne intill tomtgränsen åt något håll längre, och det är så skönt.
    Lycka till med det fortsatta häcksammarbetet!

    SvaraRadera
  7. Ha ha kan inte hålla mig för skratt. Ursäkta. Jag förstår att du blev förbannad det hade jag också blivit. Har du redan klippt häcken? Kanske skulle fram med saxen?
    Känns som om det är för tidigt men allt är ju tidigt. Har lite svårt att hänga med.
    Allt Gott
    Annika

    SvaraRadera
  8. Ha ha, vad rolig du är! Kan tänka mig hur ni gruvar er inför den årliga klippningen! Vi har inga grannar "vägg i vägg" så där och det är riktigt skönt.

    /Jenny

    SvaraRadera
  9. Vi har alltid haft jättebra grannar som vi umgåtts naturligt med och gör än faktiskt, fast en del har flyttat. Men nu har det kommit en som vägrar hälsa. Det har vi aldrig varit med om förut. Synd för hans fru är trevlig. Personen i fråga har stora problem med häckar åt olika håll. Han vägrar klippa sin sida konsekvent. Som tur är det höga friväxande på baksidan hos oss.

    Lev väl!
    Luna

    SvaraRadera
  10. Tack och lov delar vi inte häck med nån granne och har ingen vägg i vägg över hvud taget.
    Annars är grannarna fantastiska och skulle det hända något, kan man alltid vända sig till nån av dom.
    Däremot känner jag till ett fall där den ene har ett staket och den andre också har ett staket. däremellen finns det 30 cm ingemansland. Hur det lyckas rensa och hålla rent mellan staketen är en gåta. Fult är det också.

    /Anette

    SvaraRadera
  11. Haha. Så kul. Eller ja. Inte kul att ni inte var överens. Men kul att läsa :)
    Påminner lite om när jag, efter att vi bott i huset i knappt två veckor, knackade på hos ena grannen och bad att de skulle ta bort alla överhängande grenar som kom in på min tomt. Vi snackar många och långa grenar. Mannen i huset sa rätt ut att han tyckte jag var jobbig. Hehe. Nu har vi jättebra kontakt. På riktigt :)

    Kram Tamara

    SvaraRadera
  12. Man kan ju fråga sig hur din granne tänkte där. Vi har bra grannar här. Det är bara någon vecka sedan som mannen och grannen hjälptes åt att såga bort grenar på träd som vuxit sig stora och hängde in lite mycket både hos oss och dem.
    Må så gott!

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.