onsdag 23 april 2014

Vilka växter passar här?

Vår trädgård vetter mot en äng i tomtens nederkant. Marken därute har legat i träda i minst tio år och det enda som händer därute är att bonden slår gräset två gånger per år. (Det är härifrån alla mördarsniglar väller in förresten. När jag går mina morgonpromenader med saxen i hand har sniglarna näsan mot trädgården och svanstippen mot åkern. Fast inlägget skulle inte alls handla om det.)

Här har jag satt mina kompostlådor. Eventuellt ska en tredje också byggas och sättas i linje med de andra två. En bit ifrån lådorna står en ung pil och förhoppningen är att den ska bli ett litet träd inom kort.

Jag har problem.
Jag skulle vilja ha något som växte runt komposterna så att det ser lite trevligare ut. Men att välja växter är sannerligen inte enkelt. För det första vill jag ha någon slags buske, typ  en meter hög. För det andra vill jag att växterna ska vara hyfsat tåliga mot sniglar. För det tredje är platsen i skugga hela dagen. För det fjärde är jordmånen usel - lerjorden är blandad med sättsand och grus eftersom vi tidigare har haft ett skjul på platsen. För det femte är det så att när snön och isen smälter så blir det lätt ett träsk här. Ibland har det hänt att gräset har legat 10 cm under vatten.

Jag har fått föreslaget spirea, och det funkar kanske. Men finns det några andra tips? Är det någon som har något förslag så är det mer än välkommet.


Annars njuter jag för fullt av trädgården just nu. Det är helt fantastiskt vackert! Eftersom jag har grävt rabatter och flyttat växter under våren så är jag väldigt nyfiken på hur allt kommer att se ut. Idag ska jag fortsätta gräva bort gräs, kirskål och praktlysing från ett envist hörn. Så nu tar jag på handskarna och går ut. Ha en trevlig dag!

8 kommentarer:

  1. Hmm, inte helt lätt med växtval när man inte riktigt kan se det. Du vill ha en buske låter det som? Annars kunde ju någon form av äng med fina ängsblommor vara en naturlig övergång från bondens mark. Jag älskar ängar och de har inga stora krav på jordmånen. Någon form av hortensia kanske? De är rätt skuggtpliga. Både vidjehortensia och vipphortensia tycker jag är jättefina. Annabelle till exempel. Även klätterhortensia skulle kanske kunna fungera.

    kram louise

    SvaraRadera
  2. Jag tänkte på spirea innan jag ens såg att du redan hade fått det förslaget. Finns i mängder av trevliga varianter som kräver väldigt lite och som går att klippa till precis den höjd du vill ha. En underskattad buske är annars ölandstok, som växer ur precis hur karg jord som helst. Vi nyplanterade rosablommiga sådana förra sommaren, som är helt ljuvliga! Vita är också fina. Hoppas du hittar något du gillar!

    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  3. Jobbigt det där med invällande sniglar. Har också samma problem.
    Jag tycker syren är en lagom övergång mellan trädgård och natur. För att hålla ner den får man klippa varje år. Alternativt kan man låta den växa på höjden så den ser ut som ett buskage utifrån men klippa insidorna så de bli prydliga och täta väggar så småningom.
    Ha det fint
    /Anette

    SvaraRadera
  4. Jedrans sniglar! Jag hade nog funderat på att sätta en snigelsäker plåtkant mot ängen. Svårt med buske men spirea som föreslagits är nog inte fel.

    Kram,
    Maria

    SvaraRadera
  5. Jag tänker på vintergrön liguster, den klarar både skugga och de flesta förhållanden (eftersom jag vet du bor i zon I) Den kan du ha både friväxande eller klippa den som häck om du vill. Du har tre olika ligustrar att välja på, vanlig, bredbladig och dvärg 'Lodense'. Sen har du Ribes alpinum 'Schmidt' som inte är så tokig. Sen hade jag nog satt något snigelskydd på utsidan typ en plattkant med nån kant på så att sniglarna inte kan krypa in... Lycka till :-) !!

    SvaraRadera
  6. Usch för sniglar! Hoppas du hittar någon bra buske, man kan ju alltid fråga på plantskolan, de brukar kunna hitta något som fungerar./ Kram Titti

    SvaraRadera
  7. Vad sägs om bambu?
    Jag har erfarenhet av bambu i liknande förhållande och den trivdes...
    Annars har du fått fina råd här ovan. Lycka till.
    Jättekul att ses!
    Malin

    SvaraRadera
  8. Förstår att du har funderingar angående tålig växt som passar för det läget. Men ser att du fått många fina förslag. Bambu låter härligt, tycker jag!
    Sniglar usch och fy! Plattor med kant låter värt att prova.
    Lycka till med dina utmaningar i trädgården - det lyckas säkert!
    Kram Eva, Tinibelli

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.