fredag 25 april 2014

Våren hos mig

Det är vår. Äntligen!

Här hemma blir det inte vår bara för att vårblommorna blommar. Nej, det krävs något extra. Något mer handgripligt. Något mer rejält. Något som får grannarna att lyfta igenkännande på ögonbrynen så att de kan utbrista:
”Nu har Ellinor rumpan upp i trädgården. Nu är det vår.” (Jo, det har hänt…)
Det krävs helt enkelt en spade.

Den här bilden är visserligen från förra våren. Men det är min älsklingsspade och därför fick bilden vara med. :-)

Våren är grävningens tid.
Spadar, skottkärror och jord.
För mig handlar våren om att få gräva ner händerna i myllan och riktigt röra runt för att sedan kämpa med två och nagelborste för att få bort de svarta spåren i handflator och nagelband. Vår handlar om att behöva tvätta handfatet en extra gång efter varje handtvätt…

Men visst blommar det. Det blommar så det är en ren fröjd!
Underbara vår.
Så här såg det ut i trädgården vid halv åtta idag:

Vitlöken är på gång. De är redan rejäla och kraftiga!

Tulpanprakt. Suddigt visserligen, men kisa så ser det bättre ut. :-)

Pionens knoppar ska snart spricka.

Plommonträdet blommar.

Den gula dagliljan sträcker upp sina knoppar.

Prästkragarna är på väg.

Jordärtskockan har börjat titta upp.

"Våren hos mig" är veckans tema i blommig fredag och vill du läsa andras tankar kring detta kan du titta in på Bland rosor och bladlöss.

15 kommentarer:

  1. Du skriver så härligt att jag blir alldeles leende :D Och så långt din vitlök har kommit. Jag som tyckte att min är stor. Sår du något emellan plantorna? Jag inser att jag har tagit en hel pallkrage i anspråk till vitlöken och skulle gärna vilja ha något mer där i ...

    Kram
    //Linda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för snälla ord!
      Vitlölken är magnifik och jag är så nöjd med den. Just de två upphöjda bäddarna (som jag i år har fyllt med vitlök) brukar vara rena kalabaliken när det gäller växter. I år trängs vitlök, gräslök, gul lök, rädisor och krasse i dem. Jag vill gärna ha det lite spretigt där. Som tur är har krassen inte kommit igång än. Får se hur det blir när den gör det...

      Ha det fint!

      Radera
  2. Din gamla trotjänare (spaden) ser ut att ha varit med om en hel del!
    Helt rätt att den skall vara med på bild!! ;-)

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  3. Oj vad jag håller med dig angående grävande och jord! Är man en anläggare så är man, och det är du verkligen! Och oj vad långt våren har kommit hos dig! Ger mig en försmak av vad som komma skall! :)
    Ha en härlig vårhelg med mycket närkontakt med jorden!
    Annika

    SvaraRadera
  4. Hej Ellinor.
    Svar på din kommentar.
    Jag testade att göra en kommentar direkt i Google+, för att se om den hamnade på bloggen. Dvs att det var så finurligt. Men så var det inte, utan den hamnade i Google+, och eftersom jag bara skrivit att jag testade, så tog jag bort kommentaren. Det är kanske då som det blir lite konstigt?
    /Ruben

    SvaraRadera
  5. Jag tycker också om att gräva. Det är rekorderligt, man tar ut sig och det blir något påtagligt gjort. Fina vårtecken på allt som kommer upp. Vitlöken var rejäl. Fin grävarhelg på dig!

    SvaraRadera
  6. Så mycket fint! En spade här och en kratta där, och så skottkärran någonstans mittemellan ;)

    /Jenny

    SvaraRadera
  7. Utan spaden ingen trädgård...en trotjänare....=)

    Trevlig helg !

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  8. Visst är det en ren fröjd, den här tiden! Jag har också en favoritspade, den är lagom stor och lätt att jonglera med :-) Den är engelsk en Joseph... nånting.
    Kram på dig och ha nu en skön helg!

    SvaraRadera
  9. En riktig vårkavalkad av vårblommor på gång. Ha en fin helg/Carita

    SvaraRadera
  10. Mm precis så! Känner så väl igen mig... Det är en njutning att få jord under naglarna, glömmer alltid handskarna och om då någon gång åker på, åker de av lika fort. Härliga vårbilder!
    Allt gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
  11. Da må det være vår her! For både storspaden og lillespaden er i flittig bruk. Og jeg er støl :-)

    SvaraRadera
  12. Så mycket underbart det finns i våra trädgårdar nu. Skulle vilja vara i trädgården dygnet runt nu. Sova i Lugnet kanske???

    Kram

    SvaraRadera
  13. Så rätt med jorden under naglarna, det känner jag igen mig i!! Ibland undrar jag varför man bryr sig om handskar egentligen...
    Kram
    Elin

    SvaraRadera
  14. Vilka läckra bilder! Härlig pionknopp! Värt grävningen.

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.