fredag 11 april 2014

Tålamod? Nä, det har jag inget.

Jag vet inte riktigt hur jag ska relatera till ordet "tålamod". Det är en egenskap jag jättegärna skulle vilja ha, men som jag helt enkelt verkar sakna.

Det finns ohyggligt tålmodiga människor. Såna som ler när de köper ett långsamväxande träd medan de pratar om att den soliga trädgården behöver lite skugga, men uppenbarligen inte stressas över att det kommer att ta ca tio-femton år innan tanken slår in. Sån är definitivt inte jag. I det läget skulle jag köpa ett parasoll.

Nä, jag har inget tålamod. Men jag skulle vilja ha.

Jag tycker till exempel om tanken på att ligga på en filt i trädgården och njuta av allt. Men när jag väl gör det kan jag inte ligga mer än tio minuter på min filt eftersom skottkärran ropar.


Jag köper en citronverbena och frågar i plantskolan om jag kan sätta ut den redan nu, men får till svar att det är bättre att den får stå i växthus eftersom nätterna än så länge är för kalla. Jag kör hem och planterar växten i rabatten eftersom jag tänker att "solen kommer nog snart". I morse slokade den kraftigt i ösregnet. Här hade det ju varit bättre med en rejäl skäppa tålamod i bagaget.

Tålamod.
Jag blir frustrerad av att bara skriva ordet.

Å andra sidan har jag en annan egenskap - uthållighet. Jag kan gräva i timtal. Med lite sneda glasögon på så är det ju nästan som att vara tålamodig. Nästan...

Den här veckans utmaning hos Bland rosor och bladlöss är - som ni märker - tålamod. Vill ni se andras tankar kring den här egenskapen så titta in på Helenas blogg genom att klicka här.

28 kommentarer:

  1. Du ska se att citronverbenan repar sig. Du måste bara visa lite tålamod! ;-)

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  2. Jag tror nog att man har tålamod när man har trädgård även om man inte tycker det själv.
    Ha en fin helg/Carita

    SvaraRadera
  3. Jag gillar din tolkning! :)
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  4. Underbart skrivet! Visst känner jag igen mig, men jag har tränat hårt på att ligga kvar och prata med skottkärran från stolen. Vi har nästan lärt oss förstå varandra :)

    SvaraRadera
  5. Ha ha! Ja, det där med tålamod... Men trädgården och dess invånare är ofta tålmodiga typer som låter oss hållas och klarar det mesta av våra otåligheter.
    Ha det gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
  6. Man tycker ju att man vet bäst själv.Men ibland kan det vara bättre med lite mer tålamod.Fast det är inte lätt.
    Kram.

    SvaraRadera
  7. Ha,ha! Känner igen mig där, kan inte sitta/ligga still mer än några minuter! Sedan kommer jag på något som ska göras, och vips är jag ute i rabatterna och påtar! Men jag vet inte om det är otålighet, kanske mer rastlöshet i så fall. Hoppas din citronverbena kvicknar till. Ha en skön helg/ Titti

    SvaraRadera
  8. Vilket underbart inlägg. Gillar "latbilden" med skottkärran som ropar :) Och att gräva och gräva och gräva, timme efter timme. Det kallar jag inte bara uthållighet utan verkligt tålamod.

    Håller tummarna för din citronverbena!
    /Anita

    SvaraRadera
  9. Roligt inlägg! Ja vissa saker är man mindre tålmodig med och andra mer. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  10. Jag kom på den perfekta kombon för dig! Köp det där önsketrädet och ett parasoll så har du fixat båda och kan känna dig riktigt nöjd. Grävandet ser jag också som tålamod och naturligtvis uthållighet. Men jag har många runt mig som inte ens har tålamod att börja för det är jobbigt... Du är nog på väg på tålmodets resa :)

    Ha en härlig helg! Carina

    SvaraRadera
  11. Måste man ha tålamod med sin trädgård;)
    Trevlig grävhelg!

    SvaraRadera
  12. Det är nog bra att vi alla är olika och jag tror att var och en hittar en kombination av egenskaper som funkar, som gör oss till den vi är.

    Ha en härlig helg!
    Kram

    SvaraRadera
  13. Nej, det är inte alltid lätt att va tålmodig ;) jag brukar alltid köpa stora exemplar av träd o buskar för annars tar det ju sån tiid innan det blir nåt! ;)

    SvaraRadera
  14. Undrar hur det skulle vara om man kunde köpa en påse tålamod samtidigt som man köper växter. det skulle nog vara en bra affär.
    Ha en fin dag
    Meta

    SvaraRadera
  15. Ha, ha, känner igen mig i din beskrivning! Vill så gärna ha det där tålamodet men det har svårt att infinna sig. Tålamod är ju en dygd sägs det, men jag tror att otålighet och uthållighet är bra också - det driver oss framåt!
    Ha en fin helg!
    Annika

    SvaraRadera
  16. Jag känner igen mig. Kan heller inte ligga still och sola när det finns så mycket annat som ropar. Tålamod... Vi kanske får det med åldern!
    Ha det gott. Åsa

    SvaraRadera
  17. Jag tycker man fostras i tålamod när man har en trädgård. Men visst är det svårt att ligga/sitta still när "skottkärran kallar".
    En skön helg önskar Eva Linnea

    SvaraRadera
  18. Haha, det här inlägget hade jag kunnat skrivit själv!
    Tålamod är för veklingar! =)
    Ha en fortsatt fin helg!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  19. Ha ha, ska jag sola får jag åka bort. T o m då kan jag tycka att det snart känns tålamodsprövande att bara ligga där.

    SvaraRadera
  20. Jag har haft två citronverbenor i kruka i ett ouppvärmt växthus i vinter. Båda har klarat sig (fast det är första gången det lyckas) så vi håller tummarna för att det går bra. Varför kan jag inte kommentera senaste inlägget? Måste man skriva födelsedatum osv? Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag håller tummarna för min citronverbena. Det ska bli kallare nätter igen, så då får jag väl stoppa om den ordentligt. :-)
      Låter konstigt det där med att det inte går att kommentera. Hm. Måste vara någon tillfällig hicka hos Blogger.

      Radera
  21. Inte illa att vara uthållig heller!
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  22. Det är tur att det finns uthålliga människor som hellre gräver eller bloggar än vilar i en solstol. Tänk så mycket roligt och vackert vi hade missat om alla bara hade suttit framför TV:n.

    Ha en skön (arbets)helg. Elisabeth

    SvaraRadera
  23. :-D Skrattar igenkännande. Köpte två pioner för ett par veckor sen och satte ut dom i rabatten direkt. Gissa om de är lite sura på mig efter alla dessa frostnätter men de kämpar på. Att gräva som en tok och inte sluta är inte uthållighet eller nästan tålmodighet. Det är ren och skär envishet :-) Jag vet, eftersom jag är precis likadan!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  24. Hej! Nu har jag äntligen hittat hit och inte bara till det där konstiga googel + grejset som jag inte förstår mig på. Det är ju där man hamnar om man klickar på ditt namn...

    Tålamod som trädgårdstokig?? Finns det ens? Jag tränar verkligen på det men nej, det går inte vidare bra. Det ställer till det ibland i trädgårdsvärlden, det där med att inte kunna vänta.

    Jag kikar gärna in igen nu när jag har hittat hit. Du skriver nordvästra skåne, jag gissar att det inte behöver vara så väldigt långt från mig i Laholm då?

    kram louise

    SvaraRadera
  25. Ha ha - åh kan kende mig selv i dit indlæg- jeg ejer ingen tålmodighed !

    SvaraRadera
  26. Hagen prøver å lære oss tålmodighet...
    Kjenner meg igjen i beskrivelsen. Du er nok ganske tålmodig som aldri gir deg!

    SvaraRadera
  27. Tack för ett gott skratt! Vi är nog många som känner igen sig. Och varför lyssna på proffsen när man kan göra på eget sätt ;)

    Kram Tamara

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.