fredag 18 april 2014

Svart - kan vara både sorg och glädje

Det är dags för Blommig fredag igen och den här gången är temat Svart.

Den här gången behövde jag inte tänka ett skvatt. Lösningen kom i samma ögonblick som jag tittade ut över trädgården från altanen. Svart är en dyster färg och som av en händelse är de allra värsta skamfläckarna i vår trädgård svarta. Vid den här tiden på året syns de såklart extra tydligt.

 
Det här är baksidan av vår lilla bäck. I vinterns alla stormar har stenröset ramlat och eftersom det är så mycket som ska rättas till - trädäck, rabatter, bäck - så har det inte blivit av ännu. Självklart ska dammduken inte synas.
 
 

Vi ska ta bort en pool och den här slangen hörde dit. Vattnet från poolen pumpades igenom filter, pump och den 70 meter långa slangen innan det återvände till poolen. Den svarta slangen värmde upp vattnet. Lösningen fungerade alldeles utmärkt. Men nu ska poolen bort och slangen står lutad mot den stora grova komposthögen.
 


Det här är vad grannarna ser. Stackars folk. Det är gammal markduk som ligger söndertrasad bland nedsågade trästockar och gammalt tegel. Sommartid ser det inte lika illa ut - då har vi daggkåpa som täcker det mesta. Förra året satte jag också ner sju flädersticklingar längs tomtgränsen. Förhoppningsvis kommer de växa till sig fort så eländet försvinner.
 
 
Svart ja. Det är sannerligen en dyster färg. Åtminstone oftast. Men det finns faktiskt vissa svarta saker som är förknippade med glädje här i trädgården.
 
Mammas garage. Växthuset. Vi målade vårt växthus i en svart lasyr istället för att använda klassiskt vitt. Insidan är träfärgad. Det passar bäst in i omgivningen på det sättet och jag ångrar det inte för en sekund.
 


Min trogna vän. Skottkärran. Svart som natten. I love it!
 
 
Ja, det där var mina tankar kring svart. Vill du se andras tolkningar av temat så kan du kika in hos Bland rosor och bladlöss!
 
Ha en glad påsk!

16 kommentarer:

  1. Det var svart. Varför ska ni ta bort poolen? Själv har jag ingen och tänker förmodligen inte skaffa heller, men om jag gjorde undrar jag varför man vill ta bort den?
    Om vädret blir bra i helgen som det är sagt, kanske det blir ett tag i dammduken. Fortsatt bra helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Poolen som ska väck är en sån där billig lekvariant, men av den större modellen - 4,5 m diameter. Köpt på ÖB för många år sedan. Den orkar inte längre. Stålkontruktionen har rostat och slangen läcker lite. Därför åker den bort. Fast tanken är att vi ska ersätta den med en mindre variant av pool - en träbadtunna som ska stå på annan plats i trädgården. :-) Helt utan pool vill vi inte vara, för de är guld värda när man har jobbat hårt i trädgården en solig sommardag.

      Radera
  2. Ja, det är inte kul att se de där skamfläckarna, men förmodligen ser du dem mest själv medan andras blickar finner allt vackert du också bjuder på. Vilket fint växthus!!! Smälter verkligen väl in som svartmålat och harmoniskt med träfärgat inomhus. Ja, om jag bara hade haft plats här så hade jag smugit mig in en SVART natt och knyckt det till min egen trädgård =o)
    GLAD PÅSK!
    önskar
    Katarina

    SvaraRadera
  3. Hej och tack för din kommentar hos mig! :) Du har ju jättemycket fina svarta saker i trädgården! Underbart växthus - och skottkärran - 'I love it'! Ja, men det andra är ju bara övergående saker ,det är ju alltid lugnt, tänkt om man inte hade projekt på G? Glad Påsk! :) Mia

    SvaraRadera
  4. Tack för att du bjuder på dig själv och visar dina "ful hörnor" Vi har ju alla delar av våra trädgårdar som vi inte riktigt orkar med. Oftast pratar vi bara om det vackra i vår trädgård och visar bara det som gör sig på bild. Det ser jättehärligt ut vid växthuset. vilken maffig rabatt.

    GLAD PÅSK
    Elisabeth

    SvaraRadera
  5. Daggkåpa är en väldigt användbar växt, även hemma hos mig. Gillar svart som förminskar det stora och lyfter fram det gröna. Den där svarta slangen hade gärna fått flytta hem till mig. Har en grön, ska vi byta?;-)

    Önskar dig en härlig påskhelg!/Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, oj. Du må tro att jag for upp ur min stol när jag insåg att jag hade chansen att bli av med vår långa slang. Men maken min vill ha den kvar... Sorry. Du hade gärna fått den för min del. :-)

      Hoppas du får en riktigt skön helg

      Radera
  6. Jag har alltid gillar svartmålade hus, de smälter så fint in i grönskan! Nu har jag en bänk som jag tror jag ska måla svart :-) Vårt marktegel är mörkrött, också en färg som smälter in bra i trädgården. Nästan lovar att jag ska visa rundeln när den är klar...
    Ha en fortsatt fin påskhelg! Kram Maria

    SvaraRadera
  7. Vilken fin skottkärra - den ser väldigt bra ut med sina höga kanter. Själv drömmer jag om en svävande skottkärra som jag kan styra med fjärrkontroll :)

    Kram och glad påsk!
    //Linda

    SvaraRadera
  8. Du fick till en tolkning av Bllommig fredag du,, själv hoppade jag över för att kom inte på nåt svart hos mig, men hade jag tänkt till lite så hade jag säkert hittat nåt....;)
    Önskar dig en skön påsk!

    SvaraRadera
  9. Vilket fint växthus du har, helt rätt med svart.
    Ha en fortsatt trevlig påskhelg!

    SvaraRadera
  10. Verkligen ett vackert växthus!
    Och vilken kul idé att kika på sin trädgård, med siktet på en speciell färg!
    Ha en riktigt skön påskhelg!

    SvaraRadera
  11. Kan en skottkärra vara gullig? Ja, jag tycker minsann din är det!

    Glad påsk!
    /Anette

    SvaraRadera
  12. Så flott ditt drivhus er som er malt i svart! En uvanlig, men lekker farge!

    Ha en fin påskehelg!

    SvaraRadera
  13. Härligt att du vågar bjuda på både fint och fult i din trädgård!
    Tror vi alla har sådana där "skämshörnor" lite här och där.
    Men det är ju liksom det som är grejen, att saker och ting får ta tid i en trädgård.
    Ha en fortsatt fin påsk!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  14. Fint växthus! Ja visst har man alltid några skamfläckar i trädgården, vi har precis gjort en stor hög med skräp som ska köras bort så i år ska det förhoppningsvis bli mindre av de fula hörnen.=)

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.