torsdag 17 april 2014

Mördarsniglarna är här

Sådär ja. Nu är jakten på mördarsniglarna igång.

I morse gick jag en promenad i trädgården, precis som jag brukar göra, och av någon anledning började jag titta rakt ner i gräset när jag gick. Det var då jag såg den första. Den smaskade sig fram i gräset tillsammans med sina syskon och kompisar.


Bilden är hämtad från Allt om Trädgård. Att springa in och hämta kameran var det sista jag tänkte på i morse...

Utan att överdriva mötte 200-300 sitt öde där i gräset. På mindre än 20 minuter. Två stycken var fullvuxna, alla andra var mellan 1-2 cm långa. Min förhoppning är alltså att jag har lyckats stoppa en stor del äggläggare. Har hört att en snigel kan lägga mellan 400-700 ägg på en säsong! Vet inte om det är sant, men jag chansar inte.

Vi brukar inte ha hundratals sniglar. En dålig dag – en regnig sommarvecka – så kan jag komma upp i 50-60 stycken om dagen. Nu är jag lite orolig för vad som komma skall. Om jag tog så här många idag på bara 20 minuter, hur många finns det då därute?

Jag använder sax. Jag har provat saltvatten men det kändes inte alls bra att hälla ut så mycket salt i marken. Hur brukar ni göra?

8 kommentarer:

  1. Det där lät inte alls bra d.v.s. att det redan är dags att påbörja jakten på sniglarna. Fattar inte hur du kunde se dem när de var så små. Förhoppningsvis så stoppade du en del av eländet i tid. Förra året började jag jakten tidigt på våren och tyckte att jag hade betydligt färre än tidigare år. Så då är det väl dags att börja kampen.
    Må så gott!

    SvaraRadera
  2. Visst är de för tråkiga! Jag gör som du, jag klipper. Jag har också lärt mig att ha växter som de inte tycker om. Dahlior har jag t ex i kruka, det skulle inte gå annars. Jag brukar sätta barnen på att jaga dem, de klipper gärna! Lycka till i kampen!

    kram

    SvaraRadera
  3. Jag brukar koka eget vitlöksvatten och spraya på de begärliga växterna som tex Hosta. Fungerar jätte-bra tillsammans med plockning/klippning. Måste kanske sätta igång med det nu, men jag har inte sett någon snigel ännu. Däremot har jag mördat 5 liljebaggar idag/ Kram Titti

    SvaraRadera
  4. Usch och fy! Gissar att det är dags snart här med, men jag bor ju i en högre zon så de har nog inte kommit igång riktigt (tror jag). Tänkte faktisk på det just idag; vad bra trädgårdsfolk hade det förr som slapp lägga tiden på att jaga sniglar!

    Jag tror du gjorde ett gott arbete idag för att slippa en invasion! Man ska nog försöka ta dem i början av säsongen, precis som det sägs att ogräsen inte blir så besvärliga om man är noga med rensningen på våren.

    Jag klipper också, använder snigelfritt och kaffesump. Det tog tid innan jag klarade av att klippa - har svårt att döda saker större än en mygga! Men salt använder jag inte, dels för växterna och dels för den plågsamma död som sniglarna går till mötes.
    Kram Annika

    SvaraRadera
  5. Herre jävlar (ursäkta svordomen). Men så många på en och samma gång. Man kan ju undra hur det blir framöver... Fy, de är inte roliga de där. Jag har sett någon enstaka bara i år, men jag har inte varit så uppmärksam. Kanske ska ta en runda tidiga morgnar för att hålla efter.

    Jag har en sekatör som jag bara använder till att klippa sniglar med. Tycker det är smidigast att klippa itu dem. Snabbt och lätt!

    Önskar dig en GLAD (och snigelfri) PÅSK!
    Kram Tamara

    SvaraRadera
  6. Fy sjutton, är dom här nu, Jag har faktiskt inte sett någon ännu, undrar om jag missat. För hålla utkik ordentligt. Ha det fint/Carita

    SvaraRadera
  7. Hu, så hemskt. Bävar för den dagen. De finns på andra sidan gatan. När jag cyklar där, kör jag med cykelhjulet över. Vitlöksvatten har ju tydligen en viss effekt, men oj oj oj. Glad påsk ändå!

    SvaraRadera
  8. Det är hemskt, men det känns ändå som att man kan skaffa sig kontroll över sniglarna, åtminstone om man är så flitig som du. Det är nog värre med rådjur, hare, grävling, för att inte tala om älg. Jag bor 7 km från centrala Göteborg, men har haft älg i trädgården. Jag ska nog ut i skymningen och kolla lite.... Jag brukar dela dem med min lilla handspade.

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.