måndag 14 april 2014

Inspiration i bokform

Jag vet inte när jag fick (eller köpte) min allra första skrivbok, men jag hittade ganska nyligen en från tidigt åttiotal. Då var jag drygt tio och hade skrivit ner mina egna sagor. Den första sagan i boken hette ”Bortbytingens önskan” och var – faktiskt – läsvärd trots att det gått trettio år. :-)
När jag hittade min skrivbok blev jag överraskad, men kände samtidigt så väl igen den. Jag vet att jag brukade älska den.

Sagoboken följdes av många andra och jag har fortfarande gärna skrivböcker nära till hands, även om jag inte använder dem till att skriva sagor i. Numera blir det mest trädgårdsnoteringar av olika slag – växtnamn, rabattidéer och adresser till spännande trädgårdar.

Framsida
 
Min allra senaste skrivbok har jag beställt från personligalmanacka.se. Det var väldigt enkelt och jag kunde skapa den helt efter mina egna önskemål. Allt gick väldigt lätt och smidigt och inom en vecka fick jag hem min beställning.
Jag döpte min skrivbok till ”Inspiration” och som omslag valde jag min favoritbild alla kategorier – fotot som en av mina döttrar har tagit och som föreställer ringblommor som sträcker sig mot himlen. Jag har valt både linjerade och blanka sidor i boken för att jag ska kunna använda den som både anteckningsbok och som skissblock. Baksidan gjorde jag helblå.

Första uppslaget
 
Tanken med min senaste skrivbok är att samla alla mina trädgårdsidéer, recept, bilder samt namn och adresser till spännande trädgårdar på ett och samma ställe.
Precis som när jag var drygt tio år ska jag skriva ner och illustrera mina tankar och på så sätt skapa mig en idé- och minnesbok. Jag vet redan nu att jag kommer att älska den. Jag gör det nämligen redan.

Blev du nyfiken? Kika in på www.personligalmanacka.se och läs mer.

3 kommentarer:

  1. Jag är också en samlare, samlar gärna på inspirationsbilder, texter, frön, allt möjligt. Men det gäller att ha ordning och reda på allt :-) som i en bok!
    Kram och trevlig påsk! Maria

    SvaraRadera
  2. Som ungdom är man ju en mobilnörd där man sparar allt, men får nog erkänna att ett fysiskt anteckningsblock känns mycket bättre! Det är en speciell känsla med penna och papper!

    Mvh Marie

    SvaraRadera
  3. Vilken vacker bok - förstår att du älskar den !
    Det gör jag med min med - och det skall bli så kul att fylla den med godsaker !
    Ha det så gott !
    Kram/isa

    SvaraRadera

Tack för att du vill lämna en kommentar! Jag blir superglad! Det är så roligt att läsa vad du tycker och tänker.